Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

| 22 oktober 2020

Scroll to top

Top

Korn @ Klokgebouw, 4 mei 2014

Korn @ Klokgebouw, 4 mei 2014
Redactie

Vlak voordat supportact Hacktivist met bruut geweld haar staccato rapmetal loslaat op het publiek, vindt het hoogtepunt van de avond plaats. Niet KoRn, niet Hacktivist, maar 4 mei klokslag 20.00uur, de dodenherdenking krijgt de aandacht het verdient. Ruim 2.000 bierdrinkende luidruchtige hardrockers zijn in een redelijk gevuld Klokgebouw in Eindhoven twee minuten lang muis en muisstil. Verbroedering en respect vallen ten deel aan diegene die zijn gestorven voor onze vrijheid. Keurig, zoals het hoort, maar wel een kippenvelmomentje.

Hacktivist mist goed songmateriaal

Daarna krijgt ook Hacktivist de aandacht die ze verdienen. Een strakke en energieke set met een brulboei, een rapper en gitarist en bassist met beide een extra snaar op het instrument om de lage regionen maximaal uit te nutten. Het klinkt, buiten wat foutjes van de drummer, retestrak, maar na een paar tracks begint er toch iets te knagen. De composities zijn te makkelijk en missen diepgang om echt te overtuigen. Met enkel druk rondspringen, heel veel inzet en wat samples uit een doosje valt dat gebrek aan goed songmateriaal moeilijk te compenseren.

KoRn nog altijd aan top van de (nu-)metal

Goed songmateriaal. Daar heeft KoRn in ieder geval geen gebrek aan. Als het grote zwarte doek naar beneden valt, maakt KoRn dat snel duidelijk door met een drieluik te openen waar je U tegen zegt. ‘Falling Away From Me’, ‘Twist’ en ‘Got the Life’ zetten de standaard voor de rest van de avond, waar hit na hit voorbij komt. Hoewel de tour is betiteld als ‘The Paradigm Shift’-tour blijkt dat niet uit de setlist (enkel ‘Spike in My Veins’ en ‘Love&Meth’ komen voorbij). De band trakteert de zaal vandaag op 20 jaar historie vol met publieksfavorieten. Klassiekers als ‘Dead Bodies Everywhere’, ‘Here to Stay en ‘Shoots and Ladders’ (met de onoverkomelijke doedelzak) zetten de boel, zowel op als voor het podium, flink in beweging.

De synergie op het podium is sowieso opvallend. De uitermate goed gemutste bandleden grappen en grollen met elkaar en hebben overduidelijk veel plezier tijdens deze show. In het verleden is dat wel eens anders geweest, maar de terugkeer van Brian “Head” Welch zorgt voor een goede wisselwerking met onder andere Fieldy en Jonathan Davis.

Verder is er een zesde muzikant verstopt in een donker hoekje aan de zijkant, waarbij deze keurig zorgt voor de inkleuring van alle background vocals en samples zoals in ‘Get Up!’ en ‘Never Never’. Frontman Jonathan Davis is op dreef en de tijden dat hij tussen de songs door aan het zuurstof moest, zijn inmiddels gelukkig weer verleden tijd.

Buiten een imposant drumstel en grote backdrop gebruikt de band geen extra visuals en laat men vooral de muziek spreken. Die muziek doet het anderhalf uur lang middels een ‘greatest hits’ show prima en wordt, nadat de reguliere set is geëindigd met ‘Freak on a Leash’, in de toegift met een spectaculair drieluik (‘Clown’, ‘Good God’ en ‘Blind’) in stijl afgesloten.

Setlist KoRn:

Falling Away from Me
Twist
Got the Life
Love & Meth
Narcissistic Cannibal
Dead Bodies Everywhere
Spike in My Veins
Get Up!
Did My Time
Shoots and Ladders / Somebody Someone
Coming Undone
Here to Stay
Never Never
Freak on a Leash
[Encore:]
Clown
Good God
Blind