Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

| 23 september 2018

Scroll to top

Top

Citymarketing Eindhoven 365 heeft niets met ‘ruige’ muziek

Eindhoven
Reno van der Looij

Op 9 mei jl. verscheen een publicatie vanuit Eindhoven 365 over evenementen in Eindhoven. De Stichting Citymarketing Eindhoven, waar Eindhoven 365 onderdeel van uitmaakt, heeft onderzoek verricht naar de evenementen in Eindhoven en wat deze voor de stad opleveren. In de publicatie staan onder andere bezoekersaantallen, economische waarde en een economische factor per evenement benoemd uit de jaargang 2014. Opgenomen in het rapport (PDF) zijn [quote] “…gebeurtenissen, projecten en evenementen in Eindhoven, die van belang zijn geweest voor de marketing van Eindhoven en de merkontwikkeling van de stad…” [/quote]. Juist! Als we de lijst dan voorzichtig tot ons nemen, komen we al snel tot de merkwaardige conclusie dat Speedfest, Eindhoven Metal Meeting, Sonic Boom, Klokrock Orange, Eindhoven Psych Lab en We Are Electric schijnbaar niet aan deze criteria voldoen.

Bezoekersaantallen en economische factor

Een uitverkocht Speedfest met ruim 5.000 bezoekers uit heel Europa draagt schijnbaar niet bij aan de merkontwikkeling van de stad. Dat er 2.000 metalheads drie dagen lang, inclusief hotelovernachtingen, in de Effenaar vertoeven is geen evenement van belang? We Are Electric dan? 7.000 bezoekers. Vinden we niet terug. Niets ten nadelen van de Duck Race (500 bezoekers), het NK Knikkeren (500 bezoekers) of de Hack Food Waste (200 bezoekers) hoor. Maar vreemd is het wel. Als we kijken naar de economische factor dan zijn events als Speedfest en Eindhoven Metal Meeting bovendien direct in te delen in de hoogste categorie (betaald event, inclusief behoorlijk overnachtingsaantal). Met deze berekening in het achterhoofd zou Speedfest een economische waarde voor de stad Eindhoven vertegenwoordigen van ruim 500.000 euro (!) en daarmee in de top van de totale lijst behoren.

De reden voor de Citymarketing mensen?

Waarom deze evenement niet zijn meegenomen in de publicatie blijft vooralsnog een raadsel. Uiteraard hebben we de Stichting Citymarkting Eindhoven / Eindhoven 365 om een reactie gevraagd, maar deze is vooralsnog uitgebleven. Misschien dat deze muzikale festivals te rock & roll, ruig en rauw voor de hippe marketing mensen van Eindhoven 365 zijn. Maar geen affiniteit met deze events betekent niet dat de relevantie er minder om wordt. Jammer. Veel plezier met je gesubsidieerde Nationale Citymarketing Trofee. Maken wij ons eigen feestje wel..