Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

| 18 september 2019

Scroll to top

Top

Interview met An Evening With Knives

Interview met An Evening With Knives
Guido Segers

Leuk is écht killing voor een band..

Op een natte zondagavond gaan we op bezoek bij de repetitie van An Evening With Knives. De Eindhovense band kwam vorig jaar plots bovendrijven met een show op Sonic Boom in de Popei, speelde in de grote zaal van de Effenaar als support van Corrosion Of Conformity, werd geselecteerd voor de Popronde, speelde op Incubate en bracht halverwege het jaar een EP uit bij Lighttown Fidelity en kondigde onlangs een optreden aan in het Stroomhuis. Dat was het jaar van dit drietal.

We gingen langs om eens te praten over afgelopen jaar en de goede voornemens voor 2016 en veel andere zaken, want verhalen heeft de band genoeg. De repetitie vindt plaats in de ‘ Oefenruimte’, een handige naam natuurlijk voor iets wat als oefenruimte dient. Een eindeloze reggae riff galmt door het pand, waar de jongens zich zelf nogal over verbazen. Schijnbaar heeft er iemand twee deuren verder de speakers op 11 staan. Niet dat An Evening With Knives niet van volume houdt, de heren hebben een stevig geluid dat klikt alsof je het al jaren kent maar toch fris en met een flinke set ballen. De koffie staat te pruttelen, tijd om eens te gaan spreken hoe het allemaal begonnen is voor de band. Gitarist en zanger Marco Gelissen grapt: “ Het begon allemaal met Sonic Boom, toen moesten we nog veel ontdekken om de wereldband te worden die we nu bijna zijn.”

Fun hebben en muziek maken

Grappen maken doet de band veel, maar als we het er serieus over hebben lijkt de bescheidenheid en het perfectionisme voorop te staan. Bassist Peter van Grunsven voert het woord: “Drie jaar geleden is het eigenlijk begonnen op een ‘Birthday Jam’ met Telmo op de drums. Dat ging aardig, maar eigenlijk had die bijna geen tijd. We hebben maar twee keer gejamd samen. Wij wilden verder dus hebben we met Ivo Jonkers contact opgenomen. We hadden toen meteen een klik en de verkering was aan! We zijn toen 1,5 jaar aan het schrijven en repeteren geweest. We wilden eerst gewoon muziek maken en niet meteen optreden en ander gedoe opzoeken. Fun hebben en muziek maken en zeker niet spelen. Dat duurde ongeveer tot Sonic Boom aan de deur stond, ongeveer 2 jaar later.
De band moest natuurlijk ook een naam hebben. De keuze viel op de titel van een Dreadlock Pussy nummer, verteld zanger Marco: “Toen we als band een smoel begonnen te krijgen, hebben we gekozen voor een naam die bij ons past. Het is heel dubbele naam, waar het eerste deel relaxed van klinkt en het tweede deel de onverwachte wending en het scherpe randje aangeeft. Het is een perfecte match van twee kanten in één geluid.

aewk-1100

Ervaring genoeg binnen de gelederen. Drummer Ivo deed ervaring op in Hijos De Mayo en in Red King Rising (met Selim Lemouchi). Peter speelde in Mindhoven, Liquid Courage en ‘ ik weet niet hoeveel coverbands’ en Marco deed zijn ding met Liftid en draaide een tijdje mee als invalgitarist met Komatsu. Dat was ook de reden om ja te zeggen tegen Sonic Boom in 2014 volgens de gitarist: “Ik had inderdaad een tijd live gespeeld met Komatsu en toen begon het toch aardig te jeuken om live te gaan spelen. We deden eerst een try-out in Café De Kroeg in Geldrop en toen hebben we ook op Sonic Boom gespeeld en dat ging erg lekker.” Ivo beaamt dat: “Dat beviel zo goed en toen kregen we er zin in. We speelden vervolgens in de Effenaar, op Incubate, Roadkill Festival en natuurlijk op de Kerstfuif in Ommen. We hebben een groot deel van de 20 plus shows in het noordoosten van het land gespeeld, daar vinden ze ons tof.” De Sonic Boom show werd ook geheel online gezet, zo goed vond de band het zelf gaan.

Thoughts & Regrets

Toen was er ook de EP op Lighttown Fidelity. De ene helft werd opgenomen bij Popei onder leiding van Mo Truijens (Komatsu), de tweede helft live tijdens een afstudeerproject van het ROC. Marco geeft aan dat de opnames erg belangrijk waren: “De opnames in Popei vonden nog voor de Sonic Boom show plaats en hebben ons geholpen ons geluid te vinden.” De twee andere bandleden knikken instemmend, Ivo: “Uit alle nummers die we hadden en uit lange experimenten proberen één nummer te destilleren is een kunst. Met ‘Thoughts & Regrets’ viel alles op zijn plek, ondanks dat het een vreemde eend in de bijt was binnen de set. Het klinkt cliché, maar die opname was een cruciaal moment.” Marco vervolgt: “We wilden ‘Thoughts & Regrets’ als B-kant opnemen, we twijfelden over wel of niet zang toe te voegen, maar toen we starten met de opnames viel alles op zijn plek. Het nummer was net wat donkerder, zwaarder. Het was precies waar we met An Evening With Knives naar toe wilden.”

De andere twee nummers werden live opgenomen. Het pakte goed uit met een EP die zowel de studiovaardigheden als de live-performance wist vast te leggen, zonder teveel weg te geven. Het pakte goed uit voor de band volgens Ivo: “Het was ideaal, de tweedejaars van het ROC hadden de complete verzorging van een live optreden als afstudeerproject. Ze moesten alles verzorgen van de mix tot de presentatie, dus wij konden mooi wat opnemen. Één nummer van de uiteindelijke EP spelen we niet live meer, onze sound is nu toch anders. De keuze om de EP bij Lighttown Fidelity uit te brengen was vervolgens een makkelijke keuze in verband met de korte lijntjes. Het is ook een intentieverklaring voor later natuurlijk.” Marco vindt dat de band sinds de opnames al een stuk veranderd is: “We zijn een hele noot gezakt in onze sound en veel meer bezig met het schrijven van songs, dan jams omzetten naar nummers. We zijn eigenlijk An Evening With Knives 2.0.”

aewk-0870

Later, dan moet toch die full length eens komen natuurlijk. Daar wil de band nog niet te veel over zeggen, geeft Peter aan: “We hebben ruim genoeg muziek voor een plaat, maar de kosten zijn een issue. Je kunt voor weinig geld een plaat opnemen die leuk is, maar ‘leuk’ is écht killing voor een band. Mijn moeder vindt ons leuk… Als we een plaat maken moet die écht een impact maken, die moet ons in één klap op de kaart zetten. We willen eind 2016 een album afleveren, maar dat doen we alleen als we ook een album kunnen maken dat aan onze eisen voldoet.

Achter de schermen

De samenwerking binnen de band is nogal natuurlijk, iedereen maakt deel uit van het creatieve proces. “Het ene moment komt een idee boven borrelen op de bank thuis, de andere keer tijdens een jam. Daar pak je dan samen op door,” zegt Peter. Marco gooit het liefst gewoon een idee in de groep: “Je dropt gewoon een riff en daarmee werk je verder. Iedereen geeft zijn eigen invulling aan zijn instrument, maar je denkt wel met elkaar mee en bent kritisch. Dat werkt ideaal met een driekoppige band.

Een democratie zou Ivo de band niet noemen: “Je moet wel door kunnen pakken op een idee en niet wachten tot iedereen het er helemaal mee eens is. Dat is een enorme dooddoener en daarmee krijg je van die ‘middle of the road’ nummers. Dat willen we écht niet hebben. Dan heb je iets waar iedereen van zegt dat het ok is, maar niemand vindt het echt vet. Het meeste tijd zit in het polijsten van nummers, daar kunnen we echt een jaar over doen.”

aewk-0898

Stroomhuis

Deze band doet dingen graag op de manier, zoals de heren het zelf willen. Het volgende optreden in Eindhoven is dan ook niet typisch. Op 9 januari, net voordat alle programmering weer loopt, in het Stroomhuis. “We hebben het gewoon zelf gedaan. Eindhoven wilden we natuurlijk niet kapot spelen, dus het is bij enkele shows gebleven, zoals in de Altstadt (support Electric Eel Shock, red.) en in de Effenaar met Corrosion Of Conformity. Overigens een te gekke kans om met een favoriete band te spelen. Dan heb je die zalen gehad en kijk je ook verder,” vertelt Ivo. Marco vervolgt: “Het Stroomhuis heeft dan een goede, rauwe vibe die bij ons past. Het is ook anders dan een kroeg op Stratum, waar men even binnen loopt. Mensen die komen naar het Stroomhuis komen echt voor ons. We hebben de band Huracán bij uit Gent, wat ook echt een vette band is en Tony en Glenn van de Radar Men From The Moon draaien plaatjes. Zo is het ook écht onze show.”

Peter vindt ook dat het een leerzame ervaring is voor de band: “We leren wat er allemaal bij komt kijken, wat er geregeld moet worden en zien ook dat we dit op eigen kracht kunnen of niet. Je moet trouwens niet met de auto komen, daar parkeren gaat niet lukken.“ Marco ziet het helemaal zitten: “Wij hebben alles in eigen hand. Als het nou een succes wordt, dan hebben we dat zelf gedaan. Is het niks? Dan is dat ook onze schuld. We doen alles zelf, van promotie tot organisatie. Dat is enorm vet.” Ivo voegt daar enigszins schuldig aan toe: “Ik zou dit weekend ook posters gaan plakken, maar… het regende…

An Evening With Knives speelt op 9 januari in het Stroomhuis. Je kunt er bij zijn, maar zorg dan dat je op tijd bent.

Foto’s: Justina Lukosiute