Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

| 20 september 2019

Scroll to top

Top

De Staat geeft waanzinnig visitekaartje af in Eindhoven

De Staat
Reno van der Looij

Het uitbrengen van de videoclip voor de track ‘Witch Doctor’ leek wat vreemd getimed. De Staat stond namelijk op het punt om het nieuwe album ‘O’ uit te brengen, maar besloot toch nog om terloops werk van ‘Vinticious Versions’ (2014) van een werkelijk fantastische video te voorzien. De video werd op z’n zachts gezegd een groot succes, internationaal opgepikt, viraal over het internet verspreid en won op het International Music Video Festival ook nog eens de felbegeerde publieksprijs.

De Staat zette zichzelf hiermee heel uitgekiend in de spotlight en het creëren van dit momentum zo vlak voor de release van ‘O’ kon bijna niet beter. Hier kunnen de professionele marketeers nog iets van leren. De band deed vervolgens TV optredens bij De Wereld Draait Door, pakte even de 3FM megahit mee en heeft de eerste festivalboekingen inmiddels te pakken. Bovendien is de clubtour door Nederland stijf uitverkocht. De Staat is hot. Ook vanavond in Eindhoven.

Foto’s: Elke Teurlinckx | Tekst: Reno van der Looij

Zodra de band uit Nijmegen aftrapt in de volledig gevulde grote zaal van De Effenaar met ‘Peptalk’ blijkt direct dat niet alleen de band in topvorm is, maar ook de geluidsman zijn zaakjes perfect voor elkaar heeft. De eerste single van het nieuwe album klinkt namelijk als de spreekwoordelijke klok en vormt de opmaat tot een intense show van ruim een uur en drie kwartier. ‘Peptalk’, maar ook de daarop volgende 3FM megahit van deze week ‘Make The Call, Leave It All’ laten horen dat De Staat wat meer toegankelijk is geworden op de laatste langspeler. Zonder daarbij overigens de kenmerkende sound en staccato-achtige hoekigheid te verliezen. De stevige, maar catchy, uitvoering van ‘Blues is Dead’ is daar het sprekend voorbeeld van.

De Staat

Naast nieuw werk heeft de band rondom zanger/gitarist Torre Florim uiteraard ook de nodige ruimte in de setlist voor ouder werk, waarbij zelfs het debuut ‘Wait for Evolution’ (2009) met ‘The fantastic journey of the underground man’ niet wordt vergeten. Verder komen er sterke uitvoeringen van ‘Old Macdonald Don’t Have No Farm No More’ (Machinery, 2011) en ‘Input Source Select’ (I_Con, 2013) voorbij. Toch ligt de nadruk van de reguliere set vooral op het nieuwe album, waar ook ondermeer ‘Get on Screen’ en ‘Systematic Lover’ (je moet iets op valentijnsdag) van voorbij komen.

Tijdens ‘Help Yourself’ heeft de band een simpel maar uitermate doeltreffend technisch hoogstandje in petto. Door live camera beelden op de enorme videowall te projecteren, waarbij deze gericht is op het publiek en de muzikanten, krijgt de show een soort 3D dimensie. Vooral close-up grimmassen van frontman Torre bij deze visuele vondst, werken regelmatig op de lachspieren. De track staat dan weer bijna haaks op het rustige maar oh zo smaakvol uitgevoerde ‘Time will get u Too’, dat zich live ontpopt als een waar briljantje. Het is sowieso knap hoe De Staat uitblinkt in diversiteit en invloeden prachtig in de eigen rock weet te variëren; van jaren negentig dance (Make way for For the Passenger) tot jaren tachtig pop (Devil’s Blood). Zonder maar ergens gekunsteld te klinken. Het past allemaal als een coherent geheel.

destaat

De toegift staat naast het eerder genoemde ‘The fantastic journey of the underground man’ en ‘Rooster Man’ (wat het niemandalletje ‘Life is a Game (ladadi)’ in de encore doet is overigens een raadsel) vooral in het teken van de hit ‘Sweatshop’ en het onvermijdelijke ‘Witch Doctor”. De live uitvoeringen van ‘Witch Doctor’ zijn namelijk inmiddels tot een waar ritueel verheven, waar tijdens de live-shows de videoclip een levensechte bewerking met het publiek krijgt (video). Het mist ook in de Effenaar zijn effect niet en sluit een nagenoeg perfecte show in stijl af. Met het visite kaartje wat De Staat vanavond in Eindhoven afgeeft, kan alleen maar worden geconcludeerd dat band klaar is voor (alweer) een volgende stap in haar carrière. Het aanhoudend langdurend applaus wat tot ver na de laatste tonen weerklinkt is daarbij alleszeggend. Hulde voor De Staat.

De volledige set foto’s vind je hier op onze facebookpagina.

destaat3

destaat4

 

destaat6