Review Overview

Score
8.5
8.5

Headliner

Kille beats, warme melodie. Dit kan wel eens een grote worden!

Het Rock City Institute spuugt regelmatig goede bandjes uit. Hoe lang die muzikale klodders blijven plakken verschilt, maar lost/ctrl is een blijvertje. De band draait al even mee en nu is de debuut ep bijna uit. Tijd voor een luisterronde.

Lovende woorden zijn er al volop besteed aan de Eindhovenaren met hun nu-wave geluid. Ze waren te horen op 3FM, speelden met Hunting The Robot, The Vagary en The Battle Lines (UK) en haalden via crowd funding genoeg op om een EP uit te brengen. Die werd dan weer gemaakt met Huub Reijnders, bekend van Kaiser Chiefs, Krezip en The Brahms, en Thijs Lodewijk die bast bij Waylon en Wende. Popei is al fan begrijpen we.

De band klinkt als Joy Division met een dansbare scheut van The Editors en White Lies. Zelf noemt de band nog The Cure als onderdeel van de mix, maar ik moet meteen aan Placebo en Brainstorm/Prata Vetra denken bij opener ‘The Only Thing She said’. De beats zijn star en klinken kil, maar klinken wel lekker upbeat. Er zit een energie in de muziek die je activeert op positieve wijze, net andersom dus vergelijken met de inspirators.

De catchy baslijntjes ontbreken natuurlijk ook niet, bijvoorbeeld op ‘Where Are We heading’, met de juiste balans van effecten om toch een vol geluid neer te zetten. Je krijgt het gevoel naar een band met potentie te luisteren, een band die bestemd is voor grote podia. De vocale capriolen van de frontman zijn wel een opvallend element in het geluid van de band. Tussen de strakke synth klanken, gitaren en ritmes is hij namelijk de melodische vrije vogel die de menselijke, gevoelige component in de machine is.

lost/ctrl verenigt het geluid van nu met het geluid van toen op een geheel eigen wijze. De EP is dan ook een absoluut overtuigend visitekaartje. Gebalanceerd en fris, maar toch het geluid van een band met ervaring en skills. Groots waar het van meerwaarde is en compact wanneer dat genoeg is. Ik hoor het graag!

lost/ctrl presenteert het debuut op 25 februari in Popei. Deze show is uitverkocht.