Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

| 14 december 2019

Scroll to top

Top

Delain zet Dynamo met gemak naar haar hand

Delain
Reno van der Looij

Al sinds het debuut uit 2006 met het album ‘Lucidity’ bewees Delain als female fronted-metalband een nieuwe topper te zijn. Een status die het met de daarop volgende albums ‘April Rain’ en ‘We Are the Others’ en het meest recente ‘TheHuman Contradiction’ en sterke live-optredens alleen maar verstevigde.

De metal met symfonische ondertoon in combinatie met de krachtige stem van zangeres Charlotte Wessels maakt Delain tot een van de beste uit het gerne in Nederland op dit moment. Bovendien viert de band eind dit jaar het 10 jarig bestaan met een DVD opname in Paradiso om vervolgens in het najaar met een eigen headline tour door Europa te trekken.

Tekst: Reno van der Looij | Foto’s: Ton Dekkers

Voordat dat allemaal zover is, wordt op zaterdagavond in Eindhoven een bijna uitverkocht Dynamo aangedaan. De gigantische backdrop past maar net achter het podium en verraadt wel een beetje dat deze band ook vaker grotere zalen en festivals aan doet. De intieme setting van Dynamo lijkt Delain deze avond juist een extra zetje te geven om alles uit de kast te halen. Het enthousiasme spat werkelijk van het podium waar driftig wordt gemusiceerd en geheadbangd. Het kost het zestal dan ook geen enkele moeite om het publiek vanaf het begin naar de hand te zetten.

delain5

Uiteraard is zangeres Charlotte Wessels, gehuld in een witte “ijsberen jas”, de blikvanger, maar ook nieuwe aanwinst Merel Bechtold mag niet onvermeld blijven. De kleine gitariste speelt namelijk een mannelijke en voortreffelijke set en het plezier straalt er vanaf. De setlist keuze is logisch en vooral een dwarsdoorsnede uit het complete oeuvre van de band.

Alle albums komen aan bod en ‘Get the Devil out of me’, ‘April Rain’ en ‘Here Come the Vultures’ worden allemaal enthousiast door het publiek onthaald. Er wordt tevens één nieuw nummer (‘Clawfinger’) ten gehore gebracht. Nog wat onwennig en een beetje rommelig, maar de track stelt in ieder geval de fans gerust aangezien er van stijlbreuk geen enkele sprake is.

Daar ligt vanavond ook wel een klein puntje van kritiek. De nummers liggen qua stijl zo dicht bij elkaar dat het naar het eind toe ook wel een beetje veel van hetzelfde is. De band heeft dan ook geen uitgesproken uitschieters of hits die voor die gewenste climax kunnen zorgen. Het scherpe randje ontbreekt. Zo zou de grunt van bassist Otto Schimmelpenninck van der Oije best vaker dan alleen in ‘Tell Me, Mechanist’ gebruikt mogen worden.

Neemt niet weg dat alles wat de band doet klinkt als een klok en ronduit professioneel is. Wanneer ‘We are the Others’ de reguliere set afsluit, wordt Delain terecht terug geroepen voor een encore en stuurt het met ‘Go Away’ en ‘Not Enough’ iedereen dik tevreden naar huis.

delain

Delain live @ Dynamo

delain4

delain2

Delain