Review Overview

Score
7.5
7.5

Episch

Een clash van melodeath en symfonisch om blij van te worden.

Shadowrise is een bandje wat geboren is uit de Metal Factory, maar toch een opvallende koers kiest. Het debuut is vers van de pers en de band is volop in de running voor een plekje op FemME (Female Metal Event, oktober in de Effenaar). Tijd om eens te luisteren wat deze jonge band te bieden heeft op ‘Escape From Shadow Island’.

De band kan rekenen op de skills van Laura Guldemond (eerder actief in diverse bands). Ook zong ze in het koor op ‘The Theater Equation’ van Ayreon (binnenkort beschikbaar). De band heeft vooral natuurlijk gedurende de Metal Factory jaren hun geluid gevormd, maar de wortels liggen nog wat verder in het verleden zelfs.

Het lijkt zo net alsof we de band verder wegcijferen, maar een zangeres kan pas floreren als er een band omheen staat die het juiste geluid levert om écht te kunnen uitblinken. De sound ligt ergens tussen de symfonische metal en de melodic death in, met een vleugje Therion in de uitvoering (ook in het samenspel in de zang). Je proeft er wat Norther meets After Forever in, het werkt in ieder geval uitstekend.

De jankende gitaar van Daniel Boomsma levert de scheut epische riffs die de band glans geeft, samen met de keys en de grandeur van een Therion oproept. Roman Potasse, ook op gitaar en vocalen, levert het meer brute zangeluid, wat in snelle afwisseling met Guldemond voor de variatie en tweeledignheid van het geluid zorgt. Vooral op de track ‘Monsters’ pakt dat erg goed uit.

Dat geheel steunt natuurlijk op een solide fundament van de bas en drums, waarop Yordi Florax en Joris Sevat hun kunsten vertonen. Het maakt deze EP tot een demonstratie van kracht, van een stel uitstekende muzikanten. Het valt wel te horen dat Shadowrise een stuk opleiding heeft gehad van mensen uit Stream of Passion, Epica en Mayan. Om te zeggen dat die invloeden ontbreken zou geen recht doen ana het geluid van de band. De vraag is op welke hoogte deze groep kan eindigen. Het talent zit er zeker in.