Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

| 28 maart 2024

Scroll to top

Top

Eindhoven Psych Lab 2016 – De vrijdag

Eindhoven Psych Lab 2016 – De vrijdag
Maurice van der Heijden

Het afgelopen weekend was het weer tijd voor Eindhoven Psych Lab​ in De Effenaar​. We waren er bij voor de vrijdag en zagen The Oscillation​, White Hills​ en natuurlijk Radar Men from the Moon​ in collaboratie met Gnod​ als Temple of BBV.

Foto’s: Justina Lukosiute | Tekst: Maurice van der Heijden

Op vrijdag opent de Effenaar al vroeg zijn labs maar de meeste bezoekers blijven liever in de Effenaar tuin hangen. Die missen het Amsterdamse Blank. De jonge band heeft net een single uit en getuige de voortstuwende drums en bass is een plekje op de bill verdient. Die bodem zorgt dat de gitarist/zanger flink kan psychen op zijn gitaar. Zijn stem is prima en de tomeloze energie en melodieuze gitaarlijntjes zijn ook een plus. Toch weet de band niet het hele half uur te boeien omdat hetzelfde trucje herhaald wordt.

13415542_893764354085992_8951349265993303439_o

Forever Pavot

Na een nummertje Forever Pavot dat toch net iets te fragiele kitscherige sixties psychedelica is zoeken wij ook de tuin op. Een goed bord eten voor een tientje is een prima zet van de Effenaar en met het lekker weer is het heerlijk toeven in de tuin. Het kost moeite om weer de zaal in te gaan. Voor The Oscillation doen we dat wel maar die zijn nog niet binnen door opstoppingen en files onder weg. Dan door naar Useless Eaters maar ook die zijn om onduidelijke redenen ook nog niet aanwezig. De organisatie zit met zijn handen in het haar en krijgt op zulke korte termijn geen band naar voren geschoven. Een gapend gat van anderhalf uur in het tijdschema is wat rest door deze dubbele vertraging.

13391475_893764430752651_5088728766106950318_o

Orchestra of Spheres

Deels wordt de draad weer opgepakt door Orchestra of Spheres. Space Arabieren vanuit Amerika met Oosterse instrumenten, casiogeluidjes en synthesizertonen. Dat geeft een mooie klankkleur maar verder is de opbouw van nummers vrij standaard en volgens recept. Het bouwt op, het is vaag maar de ontlading is er niet. Throw Down Bones mixt electronica met ambient. Die onderlaag vormt de basis voor een goede pot gitaarpsychedelica. De twee Italianen staan als showpikken gitaar te spelen (gitaarhalzen de lucht in!) maar met die arrogantie komen ze weg. Klein minpunt is dat ze bij een spacend einde plots de boel afkappen. De nummers mogen gerust een paar minuten door gaan. Later met percussie gebeurt dat wel zodat dit het eerste hoogtepunt is.

13391401_893764574085970_32230719405927429_o

Throw Down Bones

13433266_893764647419296_6110058429677852422_o

Camera

In een nieuwe bezetting is Camera nog steeds sexy en trippy. De krautband heeft een voller geluid maar spacet net als vroeger nog net zo dapper door de set. De band gaat maar door, als de tijd op is krijgt de toetsenist van de stage manager de opdracht om te stoppen. Hij gehoorzaamt, breekt af maar de rest van de band gaat gewoon door. Hilariteit ten top net als later bij de merchandise. Niemand van de band is aanwezig maar als ondergetekende de benevelde gitarist aanspreekt voor een shirt stromen er meer kopers naar de waren van de Berlijnse band. Het toont aan dat de band zieltjes heeft gewonnen vandaag.

13329562_893764730752621_1952837285871547421_o

White Hills

Het kwartje van White Hills is bij ondergetekende nog nooit helemaal gevallen. Met de split van Radar Men for the Moon en de collaboratie met Gnod van een tijd terug is de band wel degelijk bekend in in huis. Hoewel de ietwat zeikerige stem in het begin wat op de zenuwen werkt ontvouwt de spacy band zich als een ware rockact op het kleine podium. De tomeloze energie en strijdlust zorgen voor de show die het festival nodig heeft op dit tijdstip. Het flamboyante zanger/gitaristen duo steelt de show en het publiek eet uit hun hand. White Hills kwam, zag en overwon!

13443246_893764737419287_7338530203015755431_o

White Hills

13411694_893764894085938_7418278557606995943_o

Useless Eaters

Na een stukje garagerock van het naar achteren geschoven Useless Eaters schiet de keuzestress door het brakke en vermoeide lichaam. The Oscillation mag om half twee ‘s nachts starten en de speciale collaboratie van RMFTM meets GNOD start een kwartiertje later. Die laatste is eenmalig maar we beginnen met drie nummers van The Oscillation. Met visuals, de wijde fuzzy tonen komt de band van Demian Castellanos gelijk al in een spacy vaarwater te zitten. Het eerst kwartier vliegt voorbij en de band heeft er zin in tijdens hun verlate optreden op Eindhoven Psych Lab.

13418629_893764984085929_130432434754351371_o

 

The Oscillation

Toch kiest Eindhoven Rock City om de deels Eindhovens combi in de kleine zaal ook mee te pakken. En dat is zo laat in de nacht een lastige opgave. Met twee drummers, twee zangers, een saxofonist, iemand achter de knoppen en de gangbare opstelling van een band wordt ingezet op de werkwijze van Swans maar dan soms met een dubachtergrond op de rustige momenten. Het materiaal (met spoken word passages) is taai om te doorgronden zo laat. Toch weten de artiesten een bepaalde nare sfeer op te wekken waar bewust de climax niet wordt gezocht om het geheel nog droger en wranger over te laten komen. Ik ben benieuwd of de set beter had gewerkt eerder op de dag als het publiek nog fris was. Op dit tijdstip had een zwaar fuzzy & rockende set wellicht beter gewerkt.

13433347_893765030752591_8964654918047224648_o

 

Temple of BBV

 

13442544_893765077419253_7024050569703687919_o

Temple of BBV

Op naar de tweede dag van Eindhoven Psych Lab