Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

| 23 oktober 2019

Scroll to top

Top

Interview: Komatsu

Komatsu
Reno van der Looij

Komatsu timmert de laatste periode flink aan de weg en bracht onlangs de tweede langspeler ‘Recipe for Murder One’ uit. De plaat wordt door de pers louter positief ontvangen en momenteel tourt de band samen met het Amerikaanse Duel door heel Europa.

Tussendoor vond zanger/gitarist Mo Truijens gelukkig nog even een momentje de tijd om Eindhoven Rockcity te woord te staan. Over het tourleven, de nieuwe plaat, de rol van Pieter Kloos en de bijzondere band met platenlabel Lighttown Fidelity… (archief foto: Komatsu @ Effenaar)

Wij benoemden de recente album release show in het Blue Collar Hotel (in de titel van ons verslag) een ‘triomfrondje’ voor Komatsu. Goede opkomst en louter positieve reacties van de pers op de plaat. Bovendien weer een lange Europese tour in het vooruitzicht. Ervaren en voelen jullie het huidige momentum ook zo?

“Ja het gaat nu hard met de band. En daar zijn we erg blij mee. Je werkt er hard voor maar het is altijd afwachten wat het gaat doen. De presentatie van ons nieuwe album was goed bezocht en we kregen zeer goede reacties. De tour met Duel bevalt erg goed het zijn super aardige en grappige gasten. We hebben er nu 6 shows opzitten en hebben allemaal een sixpack van het lachen en we moeten nog een tijdje.”

Hoe is het om als band in de fase te zitten van opnemen, naar album release met een Europese tournee als vervolg?

“Dat is heel gaaf. Je schrijft de nummers om deze uiteindelijk ook live te gaan spelen. Pieter kloos heeft ons goed geholpen in de studio en de plaat is nu uit en krijgt super reviews! En nu mogen we gelijk op tour met onze nieuwe plaat en Duel. Prima planning dus en een perfecte manier om veel mensen onze nieuwe nummers te laten horen en albums te verkopen.”

De nieuwe plaat ‘Recipe For Murder One’ klinkt overduidelijk als Komatsu. Toch is een duidelijke ontwikkeling hoorbaar ten op zichtte van de voorganger ‘Manu Armata’. De plaat klinkt een stuk volwassener en composities zijn net even wat beter. Wat zijn voor jullie de grootste verschillen tussen de twee albums?

“Bij de eerste plaat hadden we minder tijd om te schrijven en minder studio tijd om de plaat op te nemen. Bovendien zong ik eigenlijk pas net. Door het vele touren heb ik meer mijn ‘eigen stem’ gevonden en veel ervaring opgedaan. Ik denk dat dat wel terug te horen is op de nieuwe plaat. Het opname proces ging eigenlijk heel relaxed de meeste nummers waren al helemaal klaar dus stonden er al snel op.”

Hoe kijk jij persoonlijk terug op de opnames van de plaat en dan in het bijzonder je rol als zanger? Voel je je meer gitarist of zanger?

“Pieter Kloos heeft ook extra tijd in de zang gestopt. Ik voelde me eigenlijk al jaren gitarist en had ook niet de ambitie om te zingen. Door het vertrek van onze toenmalige zanger ben ik gaan zingen en is het eigenlijk spontaan zo gegroeid. Nu ik het eenmaal doe vind ik het erg vet. Ik voel me dus eigenlijk een beetje singer/songwriter haha.”

Komatsu

De vinyl release is zoals de voorganger wederom uit op het label van Lighttown Fidelity. De CD echter niet. Hoe is dat tot stand gekomen en kun je iets vertellen met de rol die Matthijs (Lighttown Fidelity) voor jullie speelt?

“Matthijs Kropff is bij de opnames van “Manu armata” komen kijken en had al lang het idee om een label te beginnen. Toen hij hoorde dat Suburban Records alleen de CD uitbracht heeft hij Lighttown Fidelity opgericht om de plaat uit te brengen. Inmiddels is hij in Eindhoven een begrip en heeft hij al veel platen uitgebracht. Na de diefstal in Rome heeft Matthijs de benefiet georganiseerd en ons zo weer (financieel) op weg geholpen. Dat je als platen bons zo betrokken bent is natuurlijk te gek. De bands die er gespeeld hebben zijn we ook heel erg dankbaar en heeft ook veel betekend voor het ‘Eindhoven rockcity gevoel’ denk ik. De CD wordt nu door het Italiaanse Agonauta Records uitgebracht. Wat erg goed bevalt. Ze zijn erg enthousiast en blij met ons. Ze doen veel aan publiciteit en bovendien is het een echt stoner/doom label.”

Zoals gezegd zijn jullie momenteel op tournee, samen met het Amerikaanse Duel. Hoe is het om zolang van huis te zijn? Bovendien blijkt het dat bands niet zomaar van de muziek kunnen leven. Is het te combineren met een baan of moet je flink concessies doen?

“Zo’n lange tijd van huis zijn hoort erbij als je op tour wil. Er van leven zit er niet in, maar als muzikant moet en wil je toch muziek maken. Ik werk bij Lets Play de gitaarwinkel van Eindhoven en de rest heeft ook een baan ernaast. Dat maakt het niet altijd makkelijk maar gelukkig is het voor ons mogelijk om ongeveer 2 x per jaar een lange tour te doen. We krijgen nu veel aanbiedingen en er komen weer gave tours aan, maar we hebben er ook een paar moeten laten schieten omdat we er de tijd niet voor hebben.”

Ook Italië staat weer op het programma. Houden jullie na de brutale beroving van de vorige tournee met Nick Oliveri rekening met bepaalde omstandigheden. Spelen die risico’s een rol in het plannen van een tournee?

“In Italië hebben we deze tour maar liefst 6 shows staan. We zijn er niet heel erg meer mee bezig en je moet dat ook los laten en verder gaan. Ik zal alleen nooit meer een hele dure gitaar meer meenemen op tour. Dit keer huren we een backline in plaats van onze eigen backline mee te nemen en/of te verhuren. We hebben deze tour enkele vluchten staan, daarom zijn we genoodzaakt om weinig mee te nemen. Scheelt dat ze dan dus ook minder kunnen jatten. We blijven wel alert op onze spullen en veiligheid. maar dat waren we tijdens onze vorige tours ook, je kunt blijkbaar niet alles voorkomen.”

Even heel iets anders. Met het aankomende afscheid van Peter Pan Speedrock, stopt een belangrijke vaandeldrager van Eindhoven Rockcity. Hoe kijken jullie tegen de huidige Eindhovense scene aan.

“Er komen nog steeds fantastische rockbands uit Eindhoven die het ook erg goed doen. Het is jammer dat PPSR stopt, want ze hebben veel gedaan en betekend voor de muziekscene en de cultuur binnen Eindhoven (en zelfs daarbuiten), ze zijn dan ook niet zomaar vervangbaar. Maar er zullen altijd bands komen en gaan. Tijdens de benefiet-show hebben bands inclusief PPSR gratis voor ons gespeeld. Dat heeft toch wel laten zien dat het nog steeds een hechte scene is.

We zijn onderdeel van Eindhoven Rockcity maar wat onze rol daarbinnen is ik vind ik lastig te zeggen, dat is ook meer aan de luisteraars, concertbezoekers, journalisten etc zelf om te bepalen. In reviews van onze nieuwe plaat wordt en meerdere malen gesproken over het ‘vaandeldragersschap‘, voor ons is het geen ‘issue’, niet iets waar we bewust mee bezig zijn. Doordat we veel spelen merk ik wel dat we op die manier ook de stad en scene vertegenwoordigen en dit met bepaalde trots graag doen.”

Tot slot, wat zijn de plannen van Komatsu als jullie terugkomen van deze tournee?

Er staan twee tours gepland voor volgend jaar waaronder ook Brazilië(!). In Nedeland gaan we 3 shows met Orange Goblin (waaronder op 10-02 een show in Dynamo te Eindhoven, red.) doen in februari en ik ben alweer aan het schrijven voor de volgende plaat.