Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

| 28 maart 2024

Scroll to top

Top

Huismerk: ChalOyna en SmegmaticS in Popei

Huismerk: ChalOyna en SmegmaticS in Popei
Des
  • On 29 januari 2017

PopEi doet hard zijn best om lokale bands van ieder kaliber vooruit te helpen. Met repetitieruimtes, een podium en een studio hebben ze natuurlijk een solide kapstok om een en ander aan op te hangen. Een van de diverse jassen aan die kapstok is Huismerk: men neme een paar bands uit de genoemde repetitieruimtes en geve die de kans om een avondje gebruik te maken van de zaal.

Tekst Des | Foto’s Corien den Enting

Gratis toegang, dus lekker laagdrempelig en daarmee een goede gelegenheid om je materiaal aan de man te brengen. Zo ook op vrijdagavond 27 januari. Het restaurant zit nog lekker vol als de zaaldeuren open gaan – hoewel het er later de schijn van heeft dat de hoofdmoot van het publiek toch echt speciaal voor de bands is gekomen. De editie van vanavond wordt opgeluisterd door ChalOyna en SmegmaticS, twee totaal uiteenlopende bands die toch beide het publiek moeiteloos voor zich weten te winnen.

ChalOyna mag de spits afbijten: deze zevenkoppige band bestaat uit enkel expats, die met hun muziek een soort gemeenschappelijk ‘home away from home’ hebben neergezet. De band heeft hierdoor een tijdelijk karakter, aangezien bandleden na verloop van tijd weer naar hun moederland terug zullen keren. In de tussentijd proberen ze vooral lol te hebben in wat ze doen, en dat dat wil lukken laten ze duidelijk blijken. Naast gitaar, bas en drums is hun instrumentarium voorzien van toetsen en een trombone. Ook bedient de band zich van twee zangers en een zangeres, die verdeeld over de muziek worden ingezet.

Na ongeveer een jaar oefenen hebben ze zich een aanzienlijke set toegeëigend, die half-om-half uit covers en eigen werk bestaat. De covers lopen uiteen van Bill Withers tot Queen to heuse Turkse disco; het eigen materiaal vindt zijn voornaamste invloed in diverse latin stijlen. De eigen nummers zitten goed in elkaar en doen het qua opbouw en voorspelbaarheid beter dan de meeste covers. De muziek wordt gedragen door een sterke ritmesectie, die goed op elkaar is ingespeeld en zorgt voor een solide, swingende basis. Het niveau van ervaring en vaardigheid onder de verschillende muzikanten loopt echter wat uiteen, waardoor niet alle nummers even vlekkeloos weggezet worden. Ook is het vooral bij deze band jammer dat er geen PA is ingezet om alles fatsoenlijk uit te versterken, omdat daardoor niet alle instrumenten altijd even lekker uit de verf komen – een gemis bij muziek die het toch duidelijk van subtiliteiten moet hebben.

Subtiliteit is aan SmegmaticS gelukkig niet besteed. Deze vijfmans feestpunk band heeft een simpeler missie: gas op die lolly! De muziek bestaat volledig uit Nederlandstalige covers, en naar het briljante voorbeeld van Me First and the Gimme Gimmes uitsluitend nummers die helemaal niets met punk te maken hebben. Guus Meeuwis, Willeke Alberti, K3, Danny de Munk – de klassiekers volgen elkaar in hoog tempo op en het voltallige publiek bralt al snel mee. En evenals hun grote voorbeeld weten ze de nummers een extra twist te geven door hier en daar een stukje van andere nummers te lenen om de covers mee te garneren. Meneer Meeuwis wordt moeiteloos gekoppeld aan The Ramones, en ook Motörhead’s Ace of Spades krijgt op deze manier ineens een extra dimensie aangemeten.

En de verdere aankleding maakt het plaatje helemaal compleet: Roel, de zanger, met dikke bril en cowboyhoed terwijl de rest van de band in identieke polo’s met een Hawaiiaans thema rondstuitert. Roel weet het publiek ook tussen de nummers door prima te vermaken; interactie met het publiek is iets wat dit concept ook alleen maar ten goede komt. De heren hebben een behoorlijk repertoire, zijn goed op elkaar ingespeeld, en als dan tegen het eind van de set zelfs nog een accordeon tevoorschijn getoverd wordt, is de grap compleet.

Al met al is Huismerk een uitstekend concept en is de invulling van deze editie een solide keuze geweest. Het gebrek aan PA en geluidsman komt de muziek niet ten goede, maar maakt aan de andere kant wel dat de kosten laag gehouden worden en er dus geen entree betaald hoeft te worden. En gratis live muziek bij je bier, wie wil dat nou niet?