Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

| 6 augustus 2020

Scroll to top

Top

Eindhoven Rockcity van… Tijs Heesterbeek

Eindhoven Rockcity van… Tijs Heesterbeek
Guido Segers

In deze rubriek vertellen de makers van Rockcity wat Eindhoven Rockcity eigenlijk Rockcity maakt. Nou, dat was vaak genoeg Rockcity, maar in deze editie laten we Tijs Heesterbeek eens aan het woord.

Tijs Heesterbeek

Tijs won in een grijs verleden de popscriptieprijs voor de scriptie ‘De Spanning Tussen De Underground en Mainstream In De Popmuziek’, maar toen de internetbubbel barstte moest hij gewoon aan het werk bij een deurwaarderskantoor. Hij bleef schrijven voor KindaMuzik en kon uiteindelijk zijn brood verdienen met het schrijven voor onder andere NRC.Next, AD en OOR. In de tussentijd was hij ook hoofd marketing van Incubate Festival. Sinds 2011 werkt Tijs als hoofd marketing en PR bij de Effenaar.

“Ik heb in een nog grijzer verleden ook in een band gespeeld (zo heb ik o.a. in het voorprogramma van de band van mijn huidige collega Marco Roelofs gestaan in OJC Xymox in Someren), maar kwam er net op tijd achter dat schrijven over muziek me beter afging dan het daadwerkelijk spelen ervan.”

Wat maakt Eindhoven voor jou tot Rockcity?
“Poeh, da’s echt moeilijk uit te leggen. Dat is een gevoel dat ergens midden jaren negentig is opgekomen, maar dat zaadje is natuurlijk al ver daarvoor geplant. In mijn studententijd heb ik onder de toenmalige popprofessor Rene Boomkens een onderzoek gedaan naar Eindhoven Rockcity. Iets wat trouwens geweldig was: in Amsterdam tegenover nietsvermoedende studenten een presentatie geven over Peter Pan Speedrock, 7Zuma7, Violation of Trust en al die andere bands.”

“Toen kwam ik al tot de conclusie dat het Eindhoven Rockcity-gevoel niet te beschrijven viel, vooral ook omdat de hoofdpersonages in die tijd het ook niet onder woorden konden brengen. Dat gevoel heb ik nu nog steeds. Ik hou het dus maar op een leuze die op een poster van Dynamo Open Air stond die ik vroeger aan de muur had hangen: Those Who Know Cannot Explain. Those Who Don’t Cannot Understand.”

Wat is de meest rock’n’roll locatie van de stad?
“Ik kan nu natuurlijk zalen noemen als het Stroomhuis, Area51, The Jack, PopEI, Dynamo en de Effenaar. En die verdienen het ook allemaal. Maar het Rockcitygevoel gaat verder, ook over de grenzen van Eindhoven. Denk aan al die jongerencentra waar bandjes ontstaan en hun eerste schreden op het podium mogen zetten. Of waar jongeren hun eerste biertje tappen of hun eerste bandjes boeken. Jongerencentra als OJC Jonosh in Asten-Heusden, Nirwana in Lierop, de Bunker in Gemert, De Roos in Deurne of OJC Niks in Horst; daar vindt je ook de echte Do It Yourself mentaliteit die Eindhoven Rockcity kenmerkt.”

Wat is de allerbeste show die je ooit in Eindhoven mee hebt mogen maken?
“Ook die vraag is zo moeilijk, want vaak heb ik de neiging de show die mij als laatste in vervoering bracht, als beste te noemen. Dus zou ik nu gaan voor Batushka, de afsluiter van de Eindhoven Metal Meeting van 2016, die trouwens ook echt daadwerkelijk heel goed was! Maar de volgende shows komen toch wel dicht in de buurt van de allerbeste shows ooit:
Black Lips in Area51
– Geheel Dynamo Open Air 1995
Trap Them tijdens Bloodshed Fest in 2016 (die met die gebroken voeten!)
– Allerlaatste show van 69 Charger in The Rambler (ze waren eigenlijk backing band voor twee leden van The Candy Snatchers, maar volgens mij onder zachte dwang van die twee leden, of het publiek (of allebei), heeft de band nog wat 69 Charger nummers gespeeld.)
The Sheila Divine in OJC Jonosh
Crows op Misty Fields 2015 (oké, die laatste twee zijn in Asten Heusden, maar dat ligt onder de rook van Eindhoven)”

Welke 3 platen belichamen voor jou het gevoel van Eindhoven Rockcity (En waarom)?
“Met stip op één Rocketfuel van Peter Pan (toen nog zonder Speedrock). Ik weet nog precies het moment dat ik Jonosh binnenkwam en Megadestitas op stond. De band had net wat oranje vinylsingeltjes opgestuurd met dat nummer erop. Ik had nog nooit zoiets gehoord! Dat nummer heeft die avond nog heel vaak opgestaan. Die plaat heb ik trouwens (met de plastic ribbels) niet heel lang daarna voor een aantal gulden gekocht in een tweedehandszaak in Maastricht. Blijkbaar was er daar iemand minder op die muziek gesteld.”

“Candybar Planet – 32 Bitch: de perfecte mengeling van catchy rock en slepende stoner. Luister vooral het geheime nummer: dat is een poppareltje eerste klas!

RMFTM – Subversive II: de toekomst van Eindhoven Rockcity, samen met natuurlijk nog heel veel andere bands. Maar de inventiviteit die uit deze plaat straalt, is letterlijk en figuurlijk grensoverschrijdend.”

Wat is je mooiste rockcity herinnering/anekdote (die je ook wil/mag delen natuurlijk)?
“Ik denk toch de Eindhoven Rockcity tour met 7Zuma7, Peter Pan Speedrock en Candybar Planet in Doornroosje, eind jaren negentig of begin 2000 ergens. In een volgepakt Doornroosje in Nijmegen drie Eindhovense bands zien, maakte mij toch wel heel trots.”

“En anders het omkopen van een bewaker van een lichtmast tijdens Dynamo Open Air 1995. Voor twee blikjes bier mocht ik in een lichtmast klimmen en Paradise Lost van boven bekijken. Dat uitkijken over dat machtige veld met dik 100.000 bezoekers, onder de bulderende gothic metal van Paradise Lost, zal ik nooit vergeten.”

Mensen zeggen wel eens dat Eindhoven Rockcity dood is. Wat denk jij daarvan?
“Dat onbeschrijfelijke gevoel zoals ik hierboven heb beschreven, zal altijd wel blijven bestaan. Maar dat moet soms wel opgepookt worden. Oude bands stoppen, nieuwe bands staan weer op. Die DIY-mentaliteit in Eindhoven, waar de kern van het Eindhoven Rockcitygevoel in zit, moet wel blijven bestaan en dus gestimuleerd worden.”

“Zolang lokale bandjes bij Eindhovense studio’s blijven opnemen en lokale vormgevers vragen om hun hoesjes te maken, zolang bandjes avonden opzetten in kroegen en kraakpanden, wij als publiek daar met z’n allen naar toe gaan en jullie daar over blijven schrijven, is Eindhoven Rockcity niet dood.”

Wie is voor jou de toekomst van Eindhoven Rockcity (meer antwoorden mag) en waarom?
“Ik ga geen namen noemen, want dan doe ik iedereen die ik niet noem onrecht. Maar de toekomst van Eindhoven Rockcity ligt in een goeie voedingsbodem. En die is rijker dan ooit, heb ik het gevoel. Kijk naar het Stroomhuis waar lokale hardcorekids hun showtjes regelen. Kijk naar ‘t Rozenknopje waar een heel mooi muziekcafé is ontstaan, of de Altstadt die kernpodium C wordt. Dit ontstaat alleen door enthousiaste mensen met liefde voor muziek en een gezonde dosis nieuwsgierigheid. Zolang die enthousiast blijven, en gestimuleerd blijven, heeft Eindhoven Rockcity een gouden toekomst.”