Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

| 28 maart 2024

Scroll to top

Top

Eindhoven Rockcity van… Serge van Uden

Eindhoven Rockcity van… Serge van Uden
Guido Segers

Eindhoven Rockcity kent een rijke geschiedenis en vele makers. In deze rubriek laten wij de makers van Rockcity eens even lekker zelf aan het woord. Serge van Uden is daar zeker een van met zijn label Lighttown Records, zijn magazines (waaronder UP Magazine) en als bekend gezicht bij héél veel shows. Serge is van de content, dus laten we hem gewoon zelf aan het woord. Een goed verhaal vertelt hij namelijk graag.

Eindhoven Rockcity van… Serge van Uden

Mijn naam is Serge van Uden. Ik ben op het moment van schrijven 48 jaar oud (1968). Echtgenoot van Sonja sinds 1991 en vader van Chanel, sinds 1992, en Robin, sinds 1994. Van kinds af aan is muziek een grote passie. Ik speelde blokfluit, cello, gitaar en basgitaar, maar op het niveau lik-mijn-kutje. Heb halverwege de jaren tachtig in een bandje gezeten, maar toen we na anderhalf jaar nog maar één nummer konden spelen zijn we daar maar mee gestopt. Mijn ouders draaiden Santana, Bob Dylan, Free en andere hippieshit. Op mijn negende verjaardag kreeg ik de lp ‘Let There Be Rock’ van AC/DC, samen met ‘The Best Of…’ van ABBA. Maar vanaf 1979 is mijn hart pas echt voor harde muziek gaan kloppen. Toen kwam ‘I Was Made For Loving You’ van KISS in de top-40. Vanaf dat moment ging het snel. Van Kiss, AC/DC en Van Halen naar Iron Maiden, Saxon, Raven, Mercyful Fate naar Slayer en Venom. De jaren ’80 waren mijn hardrock en metal jaren.

In 1990 raakte ik bevriend met Onno Cromag en Hein van Tech-9 en kwam in aanraking met NYHC. Ik had al platen van The Crumbsuckers, Suicidal Tendencies, Cro-Mags en Warzone, maar had geen idee dat het hardcore was. Na vele concerten besloot ik in 1995 Lighttown Records op te richten en bracht cd’s van Sick Joke, Tungsten en Right Direction uit. Daarnaast startte ik in 1997 CORE Magazine, een hardcore magazine. Lange Bart, die toen nog in de Lovesteaks speelde (en later bij Peter Pan), deed de opmaak. Daar zijn uiteindelijk 11 issues van uitgekomen. Om nog gratis cd’s te krijgen startte ik Unity Sucks, een papieren nieuwsbrief. De oplage was 3000 exemplaren en een spreiding over heel Nederland en België. Dit alles deed in mijn vrije tijd naast mijn baan als proces-operator bij Philips. Daar werd ik in 2001 ontslage. Toen startte ik op aanraden van Ronald Drayer van Suburban een rockmagazine, genaamd Up Magazine. Daar heb ik 13 jaar de kost mee verdiend. We interviewden duizenden bands, recenseerden tienduizenden cd’s, dvd’s, films en concerten, maar in 2014 was de koek op. Dat was ook het moment om met punkrockpensioen te gaan.

Ik ben voor een baas gaan werken, heb weer ontslag genomen en heb nu een content marketing bureau genaamd Riumssen. Riumssen is een combinatie van de achternamen van mijn favoriete punkrockzangers Mike Muir van Suicidal Tendencies en Mike Ness van Social Distortion. Nu luister ik niet veel muziek meer. Alleen nog wat oude platen van AC/DC, Social Distortion, Suicidal Tendencies en Iron Maiden. Na jarenlang te veel naar harde muziek geluisterd te hebben is mijn gehoor erg slecht en ik verkies steeds vaker de stilte.

Wat maakt Eindhoven voor jou tot Rockcity?

Eindhoven heeft altijd een levendige rockcultuur gehad. Dat was in de jaren tachtig al. Burgers, de Effenaar, Dynamo. Daar gebeurde het allemaal. Daarnaast waren er ook veel bands en dat is volgens mij nog steeds zo. Eindhoven was een arbeidersstad, dat is natuurlijk altijd een goede voedingsbodem voor rock.

Wat is de meest rock’n’roll locatie van de stad?

Ik weet niet wat nu de rock’n’roll locatie van Eindhoven is. Misschien Dynamo. De Effenaar zeker niet. Ik vind Eindhoven sowieso niet zo rock’n’roll meer. Het is allemaal een beetje te netjes geworden. Punkrock, metal en rock’n’roll moet natuurlijk wel gevaarlijk zijn. Anders is het gewoon mainstream.

Wat is de allerbeste show die je ooit in Eindhoven hebt mee mogen maken?

De vetste show die ik ooit heb gezien was in Eindhoven. Op 28 mei 1985 speelde Slayer in de Dynamo voor 250 man. Ik was erbij en zal dat nooit meer vergeten.

Welke 3 platen belichamen voor jou het gevoel van Eindhoven Rockcity

Peter Pan – ‘Rocketfuel’
De Eindhoven Rockcity band die het echte Eindhoven Rockcity gevoel jarenlang over alle zalen van Europa heeft verspreid. En dus niet die arrogante mennekes van 7Zuma7!
Discipline – ‘Guilty As Charged’
Boeven van het eerste uur!
The Spades – ‘Learnin’ The Hard Way (Not To Fuck With The Spades)’
Misschien muzikaal gezien wel beter dan Peter Pan Speedrock. Helaas waren hun ego’s groter dan hun liefde voor de band.
Tech-9 – ‘Scars On The Inside’
Agressiever en gevaarlijker dan Tech-9 bestaat niet
Violation Of Trust – ‘Wiseguys’
Een en al energie.

Wat is je mooiste Rockcity herinnering/anekdote?

Mijn geheugen laat me nog wel eens in de steek.

Mensen zeggen wel eens dat Eindhoven Rockcity dood is. Wat denk jij daarvan?

Eindhoven Rockcity is voor mij dood. Ik kan me voorstellen dat Eindhoven Rockcity voor een 16-jarige, rebelse puber nog springlevend is. Ik ken geen nieuwe Eindhovense bands, dus wie de toekomst is…

Wil je nog wat toevoegen?

FUCK THE SYSTEM! Ondanks dat ik tegenwoordig er niet meer uitzie als een punkrocker voel ik me nog wel zo. Ik bevecht het systeem nog iedere dag. Niet door heel hard overal tegen aan te schoppen, maar op mijn eigen eigenwijze manier.