Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

| 28 maart 2020

Scroll to top

Top

Bryan Adams geeft Strijp-S een eigen Summer of ’17

Bryan Adams geeft Strijp-S een eigen Summer of ’17
Guido Segers

Bryan Adams gewoon midden op Strijp-S. Dat is toch een bijzondere gewaarwording. De Canadese rocker is niet de eerste grote naam die de Eindhovense hotspot aandoet, maar dat doet er niet aan af. Op een enorm podium gaat het gebeuren vandaag voor een enthousiast publiek.

Tekst: Guido Segers | Foto’s: Justina Lukosiute

Vroeg op de dag wordt er al gesoundcheckt. Zeg niet dat die geluidsmannen geen humor hebben, want ‘New York, New York’ van Ryan Adams schalt uit de speakers. Er is een rare connectie tussen de twee artiesten met bijna identieke naam; toch tijd voor een samenwerking eigenlijk. Het terrein is flink afgezet met hoge hekken. Zelfs de parkeergarage is afgeschermd, maar een deel van de bewoners heeft een feestje voorbereid vanaf een vip-box-achtige situatie in de lofts aan het plein.

Opgewarmd wordt er door een aantal mooie namen, zit de sfeer er al goed in.Vroeg op de middag mag Dan Owen openen, gevolgd door K’s Choice. De belgen leven een ijzersterke prestatie en songs als ‘Almost Happy’ en ‘Everything For Free’ blijven toch hun kracht behouden door de jaren heen. ‘Not An Addict’ is een onovertroffen meesterwerk en het zit zeker mee dat het geluid bijzonder goed lijkt te zijn vandaag. Dat doet men trouwens niet voor een leeg veld. Zoals een filmpje van het Ketelhuis al liet zien was men erg enthousiast op tijd aanwezig. Di-Rect, die bestaan ook nog, sluit met klasse de warming-up af en dan mag het beginnen.

Op een grote videowand zien we het artwork van de laatste plaat ‘Get Up’. Leuk gedaan zijn de interactieve elementjes in dat beeld. Het toont Bryan Adams die vastgehouden wordt door een vrouw, maar tijdens het wachten gaat zijn telefoon af, land er een vlieg op zijn neus… maar dan plots gaat het echt beginnen. ¬†Oude, nieuwe en hele oude liedjes is de belofte. Met ‘Do What Ya Gotta Do’ trapt de zanger af. Met gitaar om de nek start de set enthousiast en de Canadees die toch ook inmiddels 57 is, wil meteen door met ‘Can’t Stop This Thing We Started’. Met 13 albums op zak en legio awards zit Adams natuurlijk niet verlegen om materiaal. Het publiek wil hits en zal hits krijgen.

Met her en der een nieuw nummertje komen die dan ook in rap tempo langs. Soms in net andere versies, een tikje meer ingetogen doet hij ‘Heaven’ of lekker akoestisch de Mel C collaboratie ‘When You’re Gone’. Al vrij vroeg in de set komt de schoolfeestjes, lange-ritjes-in-de-auto en bruiloft klassieker ‘Summer of ’69’ aan bod. Het minpuntje hier is dat het nummer net als de gehele set een beetje matjes aanvoelt. Niet dat er een luie band op het podium staat, maar het geluid wat het publiek krijgt mist die power van het origineel daardoor. Het zal de bezoekers niet deren, die brullen allemaal uit volle borst mee. Interessante mix is dat trouwens, jonge bezoekers hoor je praten over hoe oud iedereen is en de oudere bezoekers vinden iedereen jong. Muziek houdt je jong en dat zie je ook terug op het podium, waar Bryan Adams vol plezier met zijn band over het podium dartelt.

Adams is een beetje in de war op wat voor plek hij nou staat te spelen: “Is this like a parking lot? Please help me out here…” Elke nummer herkenning en elk nummer bijval van het hele publiek, van ‘(Everything I Do) I Do It For You’ tot ’18 Till I DIe’ is het een heerlijke onderdompeling. Leuk feitje is dat hij ‘Radar Love’ ook speelt: “I believe this is actually a Dutch song!”. Dan gaat de band ook even van het podium af na 20 nummers om eigenlijk meteen terug te komen voor meer.

De encore is een aparte beleving, want de grote hits lijken er al op te zitten. Er zitten er nog een paar in de koker gelukkig en daarnaast trakteert Bryan Adams vanavond op een reeks rock’n’roll klassiekers met ‘C’mon Everybody’, ‘All Shook Up’ en ‘Can’t Take My Eyes Of You’. Die worden allemaal wel iets minder soulvol en iets meer straight-up rock, maar zijn voor de gezelligheid zeker van meerwaarde. Als we bij de afsluiter aankomen wordt iedereen aangemoedigd om zijn mobieltje omhoog te houden, zelfs de mensen in de lofts. Iedereen geeft daar ook braaf gehoor aan en badend in een zee van licht doet Adams ‘All For Love’ als toch een wonderlijke climax van een bijzondere avond. Het nummer, oorspronkelijk gedaan met Sting en Rod Stewart, zingt hij met die onmiskenbare hese stem recht uit het hart. Die voel je wel.