Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

| 13 december 2017

Scroll to top

Top

MOOON’S BREW is prima op smaak tijdens release party

MOOON’S BREW is prima op smaak tijdens release party
Theo Miggelbrink

Deze vrijdag de 13e staat al maanden rood omcirkeld in de agenda’s van beatliefhebbers. En natuurlijk óók van de vaste fanbase van het Aarle-Rixtelse trio MOOON (met drie ‘o’s’). De “boyband” die hun op garagerock en surf geïnspireerde muziek met zo’n heerlijk sixtiessausje overgiet dat je je weer even in 1968 waant. Vanavond is namelijk de albumrelease van hun eerste full-length LP (en vooruit, er zijn ook CD’s) in het Eindhovense Stroomhuisje. Het album komt bovendien uit bij het roemruchte Excelsior Records (hèt label van artiesten als Daryll-Ann en Spinvis). Dàt moet natuurlijk gevierd worden en voor de gelegenheid hebben de heren dus zelfs hun eigen bier gebouwen en ingeblikt. MOOON’S BREW genaamd. Met andere woorden: “Het is féést!”

Foto’s Justina Lukosiute | Tekst Theo Miggelbrink

The Stangs
Maar voordat de Aarle-Rixtelse neven Timo (gitaar), Tom (bass) en Gijs (drums) acte de présence geven is het de beurt aan de bevriende Hagenezen van The Stangs, een stad die het patent lijkt te hebben op sixties georiënteerde beatbands. En dat is precies wat The Stangs zijn. Hun vintage sound klinkt zo authentiek dat je je ogen maar hoeft te sluiten of je waant je in lang vervlogen muzikale tijden. Dat wordt nog eens extra geaccentueerd door het de heerlijk zeurende sound van toetsenist Michiel Mutsaerts’ Philicorda orgel.
Wanneer de band dan na een tiental eigen songs — die allen keurig onder de drie minuten klokken — vervolgens afsluit met de Small Faces-klassieker ‘What You Gonna Do About It’ is het cirkeltje rond.

MOOON
Maar het wachten was natuurlijk op MOOON. Al wordt dat wachten wel aangenaam omlijst door de heerlijke vintage platencollectie van Frank Lamberts a.k.a. DJ Frankie Fuzz, die later die avond bij één nummer van MOOON nog acte de présence mag geven.De heren trappen gelijk enthousiast af met album-opener ‘Too Cool For Skool’ Maar het enthousiasme van de heren wordt pas echt duidelijke tijdens tweede nummer ‘Surfin’ With You’, dat met z’n heerlijk galopperende ritme ervoor zorg dat het optreden gelijk doorschakelt naar de hoogste versnelling.

Dat het MOOON en échte Rockcity-band is wordt overigens ook als snel duidelijk. Niet alleen is de Rickenbacker Tom’s instrument van keuze (Peter Pan Speedrock’s Bart Geevers kan trots hem zijn), ook worden tussen de nummers door weinig woorden vuilgemaakt aan plichtplegingen. Liever zet men, nadat een nummer afgelopen is, gelijk de volgende song in. En vooral van die nummers, of beter gezegd het muzikale avontuur, moet MOOON het hebben.

De sixties mogen de favoriete muzikale periode zijn van de Aarle-Rixtelse boys, ze laten zich daarbij niet beperken door één genre of sound. Het ene moment klinken ze zompig en bluesy als Ten Years After of The Allman Brothers Band, zoals in songs als ‘Trouble’ en ‘We Had It Coming’, het andere moment als surf-oppergod Dick Dale zelf, zoals in ‘Shark Zone’ of ‘Surfari’. Maar altijd blijft MOOON uiterst swingend. Wat vooral opvalt bij single ‘Mary You Wanna’ (een song over een meisje, aldus de heren zelf in een eerder op Eindhoven Rockcity verschenen interview) dat tegen het einde van de set gespeeld wordt en waarop alle aanwezigen lekker staan te dansen.
Op een gegeven moment ontstaat er zelfs een voorzichtige moshpit, geïnitieerd door een die hard-fan die vindt dat het Stroomhuisje ook écht afgebroken moet worden tijdens een (release) party.

Maar Prijsnummer is het heerlijke lang uitgesponnen ‘Alcohol’, een psychedelische song waarbij de eerder genoemde Frankie Fuzz de honneurs op bluesharp waar mag nemen en Timo bijna in zijn gitaar lijkt te kruipen. Hierin wordt hij door Tom en Gijs begeleid met en soepele jazzy swing. Afgebroken is het Stroomhuisje vanavond niet. Maar het was een zéér geslaagd feestje. Bovendien smaakte die MOOON’S BREW prima. Zowel letterlijk als figuurlijk!