Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

| 10 december 2018

Scroll to top

Top

Nieuwe Zwaargewichten: Godenbloed

Nieuwe Zwaargewichten: Godenbloed
Guido Segers

Er zijn een aantal toffe bands in Eindhoven actief en Godenbloed is daar een van. De band maakt een loodzwaar, intens geluid en is de repetitieruimte uitgekomen om de nodige podia plat te spelen. Wij vonden het daarom hoog tijd om eens kennis te maken met dit illustere gezelschap en wat meer te leren over Godenbloed.

Foto’s: Jos Hensens

Gelukkig waren deze heren bereid om wat vragen te beantwoorden over hun band, optredens en balkenbrij. Jazeker, balkenbrij.

Wie zijn Godenbloed eigenlijk?

Godenbloed is een groep van vier mensen die het maken van intense, atmosferische muziek als uitlaatklep gebruikt, wat tot uiting komt in een galmende, soms dissonante bak herrie. Wie wij zijn als personen is niet relevant.

Hoe zijn jullie als band begonnen (en hoe lang zijn jullie al bezig)?

We zijn in 2012 begonnen als post rock project van de twee gitaristen. Toen de bassist/schreeuwer erbij kwam verschoof het van post rock naar sludgy post metal. Tenslotte kwam de drummer erbij die niet vies is van een blast beat, waardoor black metal invloeden werden geïntroduceerd. Door deze mix is het geworden wat het nu is.

De naam Godenbloed roept meteen een beeld op van iets groots en imposants.

Dank je. We hebben een naam gekozen waarvan we hoopten dat het een bepaald beeld op zou roepen dat overeenkomt met de sfeer die we met onze muziek willen uitdrukken.

ls jullie een beetje jezelf muzikaal en qua sfeer moesten positioneren, wat is dan ongeveer wat mensen van Godenbloed kunnen verwachten?

We spelen sludgy post metal met stuwende riffs. Dit wordt aangevuld met enerzijds snelle, intense (post) black metal met screams en blast beats en anderzijds met atmosferische cleane stukken vol delay en reverb. Het belangrijkste ingrediënt voor ons is de dynamiek.

Op welke manier komt jullie muziek tot stand? Is het een samenwerking of zijn er specifieke rollen?

We schrijven als collectief en de meeste nummers komen min of meer spontaan tot stand. We dragen allemaal ideeën aan en borduren hier op voort. Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen partijen.

Jullie spelen vrij selectief live shows. Zijn dat hele bewuste keuzes of zijn jullie erg druk?

Beide. We zoeken inderdaad avonden uit die qua stijl bij ons passen of events waar we persoonlijk iets mee hebben. We zouden zowel bij black metal als doom metal en post metal events niet misstaan, hoewel we nergens echt 100% in passen. Tijdens specifieke genre-events kan dat op basis van reacties die we kregen ook verfrissend werken. We timmeren live ook nog niet nog niet zo lang aan de weg. We hebben ervoor gezorgd dat we eerst een set hadden met minstens 45 minuten aan (volgens ons) podiumwaardig materiaal voordat we actief zijn gaan zoeken naar optredens. Hierdoor hopen we een betere basis te hebben om in de toekomst op voort te borduren dan wanneer we overhaast het podium zouden bestijgen.

Tenslotte hebben we allemaal een druk leven. Zo zingt onze schreeuwer/bassist ook in Heidevolk, met wiens drukke tourschema we ook rekening moet houden bij het plannen van shows.

Het artwork van jullie eerste release is al even af. Wanneer mogen we die verwachten?

Het artwork voor onze demo is inderdaad al een tijdje klaar. De opnames hebben helaas enige vertraging opgelopen doordat we druk zijn met individuele verplichtingen en zo nu en dan ook tegen persoonlijke tegenslagen aan zijn gelopen. We nemen overigens alles in eigen beheer op met microfoons, preamps en software die we zelf hebben aangeschaft, wat behoorlijk tijdrovend is. Het stelt ons echter wel in staat stelt om alles volledig op onze manier en op ons tempo te doen. Het doel is om de demo beschikbaar te hebben op de Dutch Doom Days XVI, 29 oktober in de Baroeg, Rotterdam.

Jullie repeteren in Anker Studio, daar gebeuren veel leuke dingen. Waarom is dat zo’n gave repetitieruimte?

Wanneer je Anker binnenloopt en de met concertposters en kitscherige schilderijen volgehangen zelfgebouwde hokken en random neergezette bankstellen en andere attributen ziet dan heb je meteen het gevoel dat je in ‘Eindhoven Rock City’ bent beland. Je hebt bij Anker het idee dat je op een plek bent die leeft. Los van de sfeer klinken de ruimtes ook gewoon uitstekend en hebben de oprichters, wat overigens heel sympathieke kerels zijn, de zaak gewoon goed geregeld en dat is uiteindelijk het belangrijkste. Tenslotte is het voor ons een groot voordeel dat de koffie gratis is.

Welke Eindhovense bands moeten mensen echt eens gaan checken en waarom?

Offerblok! Ze hebben met ‘A Sun Deceased’ onlangs een geweldige sludge/doom plaat met een psychedelische twist uitgebracht en live blazen ze je helemaal omver. Ze beheersen de kunst van het opbouwen en van het creëren van loodzware, bezwerende riffs die blijven pakken. We hebben in het verleden de eer gehad een podium met ze te delen en hopen dat in de toekomst weer te doen.

Als jullie van 3 grote bands het voorprogramma mochten verzorgen, wie zouden het dan zijn?

Amenra is de eerste band die bij ons opkomt. Daarnaast Russian Circles en Cult of Luna. Hoewel dit voor veel mensen misschien al niet echt grote namen zijn zouden we de komende periode eigenlijk het liefst met voor het grote publiek nog minder bekende Nederlandse of Belgische post/black metal bands spelen. Denk bijvoorbeeld aan Wiegedood, Hemelbestormer of Oathbreaker uit België of Herder, Fluisteraars, Laster of Terzij De Horde uit Nederland.

Wat voor toekomstplannen heeft Godenbloed op het moment?

De eerste prioriteit is het afmaken van de demo. Op basis van die demo en optredens die we tot dan toe gedaan hebben hopen we meer shows te spelen op bijvoorbeeld genre-avonden of in voorprogramma’s van gelijkgestemde bekendere bands. Het belangrijkste is echter dat we muziek blijven maken waar we ons in kunnen verliezen.

Als je Godenbloed moest vergelijken met een gerecht, welk gerecht zou het dan zijn en waarom?

Balkenbrij. Het is oer-nederlands, gemaakt met bloed en heel veel mensen walgen ervan. Dat is Godenbloed in een notendop.