Review Overview

Score
8.5
8.5

Bluesrock die rockt.

Authentieke bluesrock, maar dan een heel stuk breder getrokken.

Wat kan er toch veel veranderen in twee jaar tijd. In 2015 bracht Voltage de debuutplaat ‘Travellin’ Men’ uit, waarmee ze officieel los kwamen van de stempel van “bluesrock-coverband”. Het album werd goed ontvangen en werd terecht vergeleken met Status Quo, AC/DC en ZZ Top. Het werd geloofd om zijn ode aan deze grootmeesters, maar nog meer om de eigen twist die ze hier aan gaven. Wie anno 2017 spreekt over Voltage, spreekt over de band van Dave Vermeulen: de zanger die in 2015 tweede werd bij The Voice Of Holland. Een tijdje werd zijn naam wel gebruikt om de band te promoten, maar Dave bleef bewust bij de band. Daarmee kwam de viermansformatie in een stroomversnelling terecht: een eigen clubtour, festivals als Paaspop en Zwarte Cross, voorprogramma voor Miss Montreal en persoonlijke helden Status Quo, waren het gevolg.

Een logisch gevolg van deze stijgende lijn is een tweede plaat. In het geval van Voltage heet deze stijgende lijn ‘Around The Bend’. Een letterlijke vertaling hiervan levert ‘Om Het Hoekje’, oftewel ‘in de buurt’. Had de debuutplaat de nadruk liggen op ‘het onderweg zijn’, zoeken ze het deze keer wat dichter bij de leden zelf. Het is een verzameling van elf liedjes over hoe ze vrienden geworden zijn, het verlies van dierbaren, de avonturen tijdens terugreizen naar Brabant en andere voornamelijk persoonlijke verhalen.

Een ander verschil is de muzikale invulling. Namen eerst Status Quo en ZZ Top de overhand qua inspiratie, is het nieuwe materiaal aangevuld met een flinke scheut americana en andere country in de stijl van Lynyrd Skynyrd. Laat wel duidelijk zijn, Voltage is nog altijd een onverbeterlijke bluesmachine in hart en nieren. Iets wat bijvoorbeeld al blijkt uit de eerste track ‘Pistol Pete’, waar de deur open gebeukt wordt met een dikke bluesgroove en die typerende wisselwerking tussen gitaar en zang. Die Status Quo-vibe komt bovendrijven bij ‘Heart Of Stone’, met die eerdergenoemde country schwung in het refrein. ‘Up The Road’ is dan die typische akoestische track waarbij je jezelf op een ranch waant en je klaar maakt voor een ruige trip door de prairie. ‘For Better Ways’ is ook zo’n track, maar kenmerkt zich tevens door een sterke opbouw. ‘Good Times’ doet het dan goed als je onderweg bent neergestreken en bij een kampvuur met wat vrienden nog namijmert over wat nu werkelijk belangrijk is in het leven.

‘Up From The Downside’ is met zijn bijna Led Zeppelin-achtige gitaarriff een wake-up call om niet helemaal weg te zwijmelen op die ranch. Mocht dat desondanks voor jou toch nog niet stevig genoeg zijn, dan heeft ‘Bye Bye Baby’ dat wel te bieden. Zeker met zijn inventieve bridge, waarbij het gas even terug genomen wordt, maar de gitaarsolo steeds meer in kracht opbouwt en aangeeft waarom er toch echt sprake is van bluesROCK. Mocht dat je rocklusten nog niet bevredigen, God hebbe je onverzadigbare ziel, dan kun je alsnog doorskippen naar ‘Matchbox’. Een track waar de voorliefde voor AC/DC komt bovendrijven, samen met een liefde voor rammelaars en cowbell.

‘Dirty Harry’s Juke Joint’ kent het meeste typerende en authentieke bluesloopje aller tijden, maar Voltage gooit hier toch een eigen sausje overheen met de zekere vakkunde in het instrumentarium der blues. ‘Blue Highway’ is akoestische Americana van begin tot einde, en met afsluiter ‘Joelle’ worden we getrakteerd op een emotioneel ritje van ruim zes minuten. Kortom, Voltage is er weer in geslaagd een plaat neer te zetten, waarmee ze het spectrum van bluesrock een heel stuk breder trekken. Het heeft voor ieder wat wils en is zodoende een zeer geslaagde mix van blues, rock, country en Americana te noemen. Vergeet die tweede plaats bij The Voice Of Holland; als Eindhoven een bluesrockcharts zou kennen, stond ‘Around The Bend’ met stip op één.

Met deze nieuwe solide plaat op zak, trekt Voltage momenteel door Nederland met Popronde.
Check de Facebookpagina van de mannen om te zien wanneer ze bij jou in de buurt staan!