Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

| 20 oktober 2019

Scroll to top

Top

Interview: An Evening With Knives over ‘Serrated’ en zeefdrukken

Interview: An Evening With Knives over ‘Serrated’ en zeefdrukken
Guido Segers

An Evening With Knives heeft een plaat uit. Dat is niet helemaal gegaan zoals verwacht, maar goed werk heeft tijd nodig en zoals je hieronder kunt lezen is dat soms maar goed ook. ‘Serrated’ is een heerlijke plaat vol sonisch geweld, met grootse gebaren en krachtige klanken. Tijd dus om eens met de heren om tafel te gaan zitten.

We melden ons op zaterdagavond aan de Lindenlaan in Eindhoven, waar de heren van An Evening With Knives bezig zijn met het bedrukken van hun nieuwe shirts. Doen ze zelf, deze jongens. Dat doen ze eigenlijk met alles, op eigen kracht. Marco Gelissen, Peter van Grunsven en Ivo Jonkers zien er vermoeid uit, en dat is niet alleen van het shirts drukken. De heren zijn naar Groningen geweest om op donderdag- en vrijdagavond tijdens Eurosonic te spelen en dat had nogal een heftige avond als resultaat.

Tekst: Guido Segers | Foto’s Justina Lukosiute

Waar zijn we eigenlijk?
Peter: Goeie vraag! Dit is mijn werkplek ‘De Klusserij’, onderdeel van ‘De Kunsterij’. Dit is een plek waar mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan de slag kunnen met techniek. Maar eigenlijk kan iedereen hier aan de slag. Ik begeleid hier gepensioneerden en jongeren en alles daar tussenin. We kunnen hier dus een hoop zelfstandig doen, zoals ook onze shirts zeefdrukken.

Waarom doen jullie dat in hemelsnaam zelf?
Marco: Ik vind dit eigenlijk mooier en zo kunnen we ook wat spelen met ontwerpen. Niet dat je meteen met 100 shirts zit ofzo. Als deze lading op is, hoeven we er ook geen tientallen bij te bestellen, maar maken we er eenvoudig een aantal bij. Daarnaast doen we dingen ook graag zelf. Niet dat we willen roepen dat we DIY zijn, maar zelf het werk doen ligt ons gewoon goed.
Ivo: We hadden verwacht nou ongeveer klaar te zijn, maar zoals je ziet zijn we nog wel even bezig.

Ok, laten we even teruggaan in de tijd. De crowdfunding zat er op en toen hebben jullie in de Crustbar een feestje gehad. En toen?
Marco: Toen ging Ivo gek doen.
Ivo: Ja, we hadden het geld binnen dus fuck it. Zonder gekheid, ik heb door een ongelukkige beweging mijn meniscus en kruisbanden gesloopt. De studiotijd die we vrij kort daarna gepland hadden ging dus niet door.

Ik kon helemaal niks en de eerste operatie was ook nog misgegaan, waardoor ik in het najaar nog een keer onder het mes moest. We hebben in augustus of september nog wel onze bijdrage voor de Peter Pan Speedrock tribute ingespeeld (‘Bad Boy Buddy Bob’), maar dat ging al niet van harte. Gelukkig verliep het herstel daarna vrij vlot en konden we uiteindelijk in januari 2017 de studio in.

Dan is het eindelijk zover, de studio in…
Ivo: Waarom het dan zo ontzettend lang duurt voor de plaat er is?

Nou, meer hoe is het proces daar verder gegaan? Waren jullie er helemaal klaar voor?
Ivo: Aan alles zat toch nog een zilveren lijntje, want daardoor hebben onz enummers maanden stil gelegen. We hebben ook niet geluisterd, dus toen we weer verder konden luisterden we opnieuw… Toen hebben we alles anders gedaan. De nummers zijn veel strakker en compacter geworden dan oorspronkelijk. Wij denken ook dat ze vele malen beter zijn daardoor.
Marco: Het is echt elk hoekje dat wat krachtiger is geworden, de stukken die te lief waren zijn nu weer messcherp. Je zit zo ontzettend diep in de materie, dat het heel moeilijk is om een afstand te nemen en kritisch te kijken. Die maanden stil liggen, die hebben ervoor gezorgd dat we die ruimte kregen. ‘Serrated’ had heel anders geklonken, als Ivo niet aan het stunten gegaan was. Dan had de plaat heel anders geklonken.

En dan ga je dus de studio in. Hoe is dat allemaal verlopen?
Ivo: We hebben opgenomen met Pieter Kloos en hem ook echt gevraagd, zelfs de opdracht gegeven, om heel kritisch te zijn op onze muziek. Daar hebben we veel naar geluisterd en soms ook minder naar geluisterd, maar dat heeft de plaat alleen maar beter gemaakt. Pieter heeft de unieke vaardigheid om elk detail perfect te kunnen krijgen, maar ook alles in het groter geheel te zien. Dus, wat doet het met de plaat als we een nummer net wat langer maken. Het is alsof onze plaat drie versies heeft. Het originele werk is 1.0, de versie na herstel is 2.0 en Pieter maakte van ‘Serrated’ een 3.0.

Marco: Het is vooral veel knippen. Pieter heeft ons daar echt mee op weg geholpen, maar mij ook met de vocale insteek. De keuze voor de juiste take eveneens, omdat hij daar toch een beter oor voor heeft op dat moment. Soms is dat best verrassend, maar het resultaat werkt. Eigenlijk is hij een soort klankbord voor ons materiaal geweest en daar zijn we zeker beter van geworden.
Peter: Er is ook ontzettend veel geschrapt, ‘Kill your darlings’ zeg maar.
Ivo: Pieter heeft ons zeker op een hoger plan gebracht. Ik ken hem al langer en had ook niet anders verwacht. Hij is een fijne vent om mee te werken.

Maar dan duurt het nog voor de plaat uitkomt. Wat is er vervolgens nog allemaal gebeurd?
Marco: We zijn tot april bezig geweest met de plaat afmaken. Het mixen en zo voort, maar daarna zijn we begonnen met lobbyen, labels benaderen en een goed moment zoeken voor de release. Het duurt ook een goede 4 maanden om het vinyl te drukken.
Ivo: Voor mijn gevoel was het zomer toen we klaar waren…
Marco: We hebben drie nummers afgemixt en naar labels gestuurd. Dan is het afwachten en kijken of er iemand interesse heeft. We zijn tenslotte een band met een eerste plaat, dus dat maakt het moeilijk. Toen kregen we een e-mail terug van Argonauta met de tekst ‘ABSOLUTELY KILLER’. Super enthousiast en dus ook meteen raak, maar het klopte ook gewoon met het label, netwerk er om heen en expertise. Komatsu had natuurlijk al wat uitgebracht op Argonauta, dus dat hiel ook mee. Het klopt helemaal. De eerste release datum die ze beschikbaar hadden was 26 januari. Dat leek heel ver weg, maar ik heb daarvoor een aantal drukke maanden, dus dat was ook niet handig. Zo net rond Eurosonic, dat leek een goede keuze. Dat is ‘m dus geworden.

Het vinyl komt uit bij Lighttown Fidelity. Was dat van het begin af aan al duidelijk?
Marco: Matthijs is een fan van ons en dat maakte het eigenlijk ook heel logisch. Bovendien is hij natuurlijk Mr. Vinyl, dus dat was een logische stap.
Ivo: Lighttown Fidelity doet ook alleen vinyl.

Lighttown Fidelity heeft jullie EP op cd uitgebracht.
Marco: Dat ook natuurlijk. Maar voor vinyl moet je echt bij Matthijs zijn.

Jullie hebben ook videoclips gemaakt en natuurlijk opvallend artwork. Hoe is dat tot stand gekomen?
Marco: Mark, die hier aan tafel zit, is een fervent ‘Urban Exploring’ fetisjist. Hij maakt altijd geweldige foto’s end die vind ik supervet. Dat gevoel op die beelden, vond ik erg passend. Mooie sfeer, prachtige locaties, zoals van die oude huizen van rijke families, maar ook het gevoel van onrust en verval. Dat zie je overal in terug, ook in het artwork. Oude panden met een rijk verleden, zo op een dag achtergelaten. Het schone is er nog steeds, maar achtergelaten en vervallen. Ik vind dat heel mooi, het is een tegenstelling, zoals die ook in onze naam zit. We hebben ook onze video in die sfeer opgenomen met Joost Nevels van Offerblok.

Dan staat er ook eindelijk de releaseshow op de agenda. Jullie spelen in Area 51 met Offerblok. Logische keuzes?
Marco: We hebben al eerder in het Stroomhuis gespeeld en natuurlijk in de Crustbar. Het heeft een charme om in de meer underground zalen van Eindhoven op te treden en dan was Area51 nog over op ons lijstje. Een geweldige locatie met die prachtige skatehal natuurlijk, dus dat past helemaal bij ons. Offerblok was een logische keuze, een band uit Eindhoven die dicht bij ons staat. Joost had natuurlijk ook de video gemaakt en zo was het een logische keuze. Dan hebben we ook nog het Eindhoven Rockcity DJ-team!

Gaat er ook nog wat speciaals gebeuren?
Peter: We gaan spelen in berenpakjes!
Marco: Nee, dat moet je niet opschrijven. We gaan eigenlijk gewoon een hele vette set spelen. Axel van Mohr Music zet daar vette apparatuur en lichten voor neer, om de juiste sfeer neer te zetten. Daar zijn we blij mee, want Axel heeft ons veel gesteund. Het wordt gewoon een gehele mooie avond.

Welke plannen zijn er na de release?
Marco: Veel spelen en veel schrijven, want we willen wel doorpakken. Er ligt nog veel materiaal op de plank wat nu geschrapt is of niet op de plaat beland is. Ik denk dat we nog 4 nummers af moeten mixen, maar wat we precies daarmee willen doen weten we nog niet. Veel spelen dus en lekker blijven zeefdrukken!

Willen jullie verder nog iets kwijt?
Ivo: Koop onze plaat!
Peter; De 26ste gewoon komen, koop kaarten want het kan wel eens gezellig druk worden!

Als jullie An Evening With Knives mochten vergelijken met een gerecht, wat zou het dan zijn en waarom?
Peter: Petazzie met spekjes!
Ivo: Een soort lasagne, gelaagd enzo…
Marco: Een sushiboot! Want dat is sushi in een boot.
Peter: Een Iberico hammetje! (hier is iedereen het mee eens) Met een glas wijn zeer smakelijk, je moet het laten rijpen en het zit vol met smaak. Je hebt er een scherp mes bij nodig, het is wat zout en met een sausje is het nog lekkerder.