Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

| 6 augustus 2020

Scroll to top

Top

Nieuw festival Night Fishing voor Klokgebouw Eindhoven

Nieuw festival Night Fishing voor Klokgebouw Eindhoven
Redactie

Nightbirds Agency en Zwaardvis Music presenteren op zaterdag 23 februari met Night Fishing een gezamenlijk festival in het Klokgebouw in Eindhoven. De boekingskantoren delen een werkplek op de derde verdieping van het gebouw. Het initiatief tot Night Fishing is spontaan bij het koffiezetapparaat ontstaan, de plek waar Bob Verhagen van Nightbirds Agency en Gijs van de Burgt de dagelijkse bezigheden bespreken. “Ik was bezig met het samenstellen van een tour voor Baptiste W. Hamon waarbij ik Eindhoven niet wilde overslaan. Bob had zijn oog laten vallen op de Amerikaan Nathan Kalish en zocht naar een aanleiding om hem naar Nederland te halen. Daarmee was de basis gelegd,” aldus Van de Burgt.

In de naam komt de samenwerking tussen de kantoren vrij letterlijk tot uiting, maar Night Fishing staat voor meer dan dat. Verhagen: “Een nachtvisser gooit verwachtingsvol zijn hengel uit, en trekt ondertussen op het gemak een blik bier en een zak chips open om relaxt af te wachten wat de nacht hem gaat brengen. Dat gevoel willen we met Night Fishing overbrengen: je weet niet wat je gaat aantreffen, maar je weet zeker dat je een leuke avond gaat beleven.” The Bony King Of Nowhere wordt ook afgevaardigd namens Zwaardvis Music en is naast Baptiste W. Hamon en Nathan Kalish een van de namen die onthuld kunnen worden.

Meer acts en details worden later bekend gemaakt. De deuren van het Klokgebouw gaan open om 18.30 u, kaarten zijn reeds beschikbaar en kosten € 17,50 in de voorverkoop en € 20,- aan de deur. Tickets via deze link. Facebook event hier.

Eerste bevestigingen Night Fishing

Americana chansons, zo zou je ze kunnen noemen, de liedjes die Baptiste W. Hamon (FR) maakt, een singer-songwriter uit Parijs met liedteksten in z’n moerstaal. Hij reisde af naar Nashville om z’n debuutplaat ‘L’insouciance’ op te nemen met producer Mark Nevers, die eerder werkte met Caitlin’ Rose, Vic Chestnutt en Bonnie Prince Billy. Veelzeggende referenties, maar het meest spraakmakend zijn de Franstalige frasen van Hamon. Twee authentieke stijlen verenigd – Amerikaanse country en Franse volksmuziek – waarbij je je bij beluistering zowel in de Southern United States als in Île-de-France waant. Hamon speelde veel in Nederland in 2017 en de eerste helft van 2018, onder andere op Naked Song, Into The Great Wide Open en TakeRoot. Nieuw werk verschijnt in 2019.

VanParys opereert sinds 2018 opnieuw onder zijn vertrouwde pseudoniem The Bony King of Nowhere (BE), de naam die hij in 2015 opgaf om er voor één album kortweg Bony King van te maken. Na de release van dat album – ‘Wild Flowers’ – liet Vanparys zijn gitaren maandenlang zwijgzaam aan de muur hangen. Er speelden te veel vragen. Over zin – betekenis en richting –, over eigenheid en eerlijkheid, over te hard willen of net te weinig zoeken. Om hernieuwde begeestering te vinden, trok hij naar de groene heuvels van de Vlaamse Ardennen. Hij bracht er een jaar door in een sobere caravan, waar ’s winters de vrieskou tot binnen kroop. Daar begon hij met het maken van rauwe demo-opnames, die uitgroeiden tot een open album dat radicaal breekt met het nauwe keurslijf van de brave popplaat. ‘Silent Days’ ontleedt de smart van een gebroken liefde en transformeert die in een weidse klank en intieme teksten.

Nathan Kalish (USA) werd geboren in Milwaukee, maar zag als zoon van een missionaris al vroeg meer van de wereld. Dat nomadenbestaan heeft hij eenmaal op eigen benen nooit opgegeven; Kalish verbleef in korte tijd op verschillende plekken als Chicago, Michigan en Nashville. Ondertussen ontwikkelde hij zich als muzikant en na een periode bij The Deadstring Brothers gespeeld te hebben, besloot hij solo te gaan. Met zijn busje als enige dak boven zijn hoofd, maar dat karretje bracht hem wel op het goede spoor. In 2018 speelde hij 250 shows en bracht hij zijn debuutalbum ‘I Want to Believe’ uit, dat hij opnam met Dave Beeman (Pokey LaFarge). Het album is een overtuigende verzameling folk-, americana- en countryliedjes, met een serieuze dosis rock en psychedelica.