Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

| 29 november 2021

Scroll to top

Top

Hippe marketeers gemeente Eindhoven ontkennen bestaan harde muziekgenres

Hippe marketeers gemeente Eindhoven ontkennen bestaan harde muziekgenres
Reno van der Looij

Oke, beetje misleidende kop. Maar wel één met een boodschap. De hippe design en technologie marketeers van Eindhoven storten zich eens op muziek. Een nieuwe campagne, maar met hetzelfde geluid. Dit kennen we wel een beetje van Eindhoven365, aka het door gemeente Eindhoven zwaar gesponsorde vehikel “Citymarketing Eindhoven“. Het is namelijk niet nieuw dat de levendige mooie heavy rockcity community in onze stad compleet wordt genegeerd. En dat stuit ons een beetje tegen de borst, want dit is ook onderdeel van de Eindhovense identiteit en kent een rijke historie.

Genres als heavy metal, stoner, rock&roll, hardrock, punk… laten we die maar even vooral níet noemen als het geluid van Eindhoven. Kent nu echt niemand daar op de burelen juist dát stukje historie van onze stad? “Eindhoven Rockcity” is een term, een begrip, een beleving die veel breder, zeker ook buiten de stadsgrenzen, wordt gedragen dan deze nederige website en de bijbehorende sociale kanalen.

Wat is er nu aan de hand dan? “The future sound of Eindhoven” is er aan de hand. De stad gaat op zoek naar het geluid van Eindhoven, zo roept de vers uit de grond gestampte en gelikte nieuwe website. Op zich een top idee! Zou toch een fantastische manier zijn om al die hardwerkende bands uit de hierboven genoemde rockcity genres in deze tijden ook een kans te geven om dat geluid te vormen. Ze mogen zeker meedoen, dat ontkennen we niet, maar of ze kans maken na het lezen van deze onderstaande quote?

~ tekst loopt door onder de afbeelding ~

 

Serieus, alle respect voor de pophelden, technoheads, hiphoppers en al die andere genres. Heel erg veel zelfs. Laat de creativiteit vloeien. Maar waarom hebben Eindhoven365 directeur Peter Kentieik luister ook echt wel Guns N’ Roses” en kompanen toch zo’n hekel aan heavy metal of hardrock? Nimmer komt dit in de uitingen van dit duur betaald marketing bedrijf voor. Op z’n zachts gezegd erg vreemd, maar waarschijnlijk ingegeven door persoonlijk smaak. Ja, dat is een aanname, maar als je letterlijk nooit aandacht besteed aan Dynamo Metal Fest, Eindhoven Metal Meeting en in het recente verleden Speedfest of aan de rijke historie van al die Eindhovense rockbands zoals Candybar Planet, 35007, The Devils Blood en Peter Pan Speedrock, dan verdien je helaas niet het voordeel van de twijfel. Geen affiniteit betekent echter niet dat de relevantie minder is.

In 2015 publiceerde we al eens het artikel “Citymarketing Eindhoven 365 heeft niets met ‘ruige’ muziek“. Dat is anno 2021 helaas geen steek veranderd. We hebben al eens een keer de hand uitgestoken om samen te werken, maar daar is nooit gehoor aan gegeven. Sterker nog, het wordt compleet genegeerd. Vul in het zoekveld van de rijkelijk gevulde website https://www.eindhoven365.nl/ eens de zoekterm “metal”, “rock”, “rockcity”, “punk” of “metalfestival” in. Weet je hoeveel hits je krijgt? Juist: nul. Doe dat nu nog eens, maar gebruik nu het woordje “design”….

En weet je wat. We hebben het ook niet nodig. We organiseren ons eigen ding wel. Zoals deze underground dat altijd heeft gedaan. Onze scene. Onze muziek. Onze helden. Onze historie. En dat is juist 100% EINDHOVEN Rockcity. Daar blijven wij met ons bescheiden platform, met geen enkele financiële steun of subsidies, keihard aan bijdragen!

Ow, en we hebben al jaren ons eigen Rockcity anthem! Zet ‘m hard! Biertje iemand?