Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

| 28 november 2022

Scroll to top

Top

Xtort – Live in Eindhoven

Xtort – Live in Eindhoven
Rafael van der Sanden

Review Overview

Score
6
6

Rating

Op plaat voegt het weinig toe, bekijk vooral de live-opnames van The Isolation Sessions!

Corona. Potdomme wat is er al veel over geschreven, gezeken en gediscussieerd. Negativiteit alom. Of….toch niet? Natuurlijk staan we allemaal het liefst met een (al dan niet alcoholische) versnapering in de hand in de Effenaar te genieten van live muziek, toch heeft het poppodium er met The Isolation Sessions getracht het maximale uit weten te halen.

Naast, bijvoorbeeld, Anneke van Giesbergen, An Evening With Knives en Björn van der Doelen heeft ook Xtort zijn bijdrage weten te leveren aan het (muzikaal) draaglijker proberen te maken van de pandemie. Deze live-stream show brengen ze nu uit als album. ‘Live in Eindhoven’ is zowel als digitaal album als in limited edition cassette-uitvoering te verkrijgen.

Geworpen uit de industrialistische metalact HOER gooit Gemertenaar Piet Snijders het met Xtort meer over een industrial elektronische boeg. New wave, Industrial, post punk: dit solotraject laat geen van deze statische stenen omgekeerd. Met een handvol releases en 2 langspelers op zak, waarvan de eerste (ironisch gezien) de naam ‘Isolation’ draagt, worden de planken van de Effenaar beklommen, als 113e in de rij van (naar live hunkerende) muzikanten.

Het tweede album ‘Nothing is Real’ was immers koud 8 kalendermaanden oud toen het begrip live muziek aan de realiteit werd onttrokken. Met de keytar in de aanslag en twee verdienstelijke gastmuzikanten word je vanaf opener Fire per direct terug de jaren 80 ingeslingerd. Hoewel ik deze, met bouwjaar 1988, niet aan den lijve heb mogen ondervinden waan ik me toch even terug in de tijd.

De EBM-achtige omlijsting wordt verder ingekleurd door Duitse en Engelstalige songteksten, waarbij het Duitse accent er ten alle tijden mokerdik bovenop ligt. Een – naar verwachting – weloverwogen keuze, gezien het schurende stemgeluid van de frontman zich hier goed voor leent.

De eerlijkheid gebiedt mij echter te zeggen dat de plaat, op zichzelf staand, weinig toevoegt aan het oeuvre. Het advies is dan ook om het geheel eens terug te kijken op Youtube of Facebook. De visuals geven het geheel juist dat extra beetje schwung. En het Evoluon welke de cover siert (met mogelijk een dikke knipoog naar Kraftwerk?) laat ons van Eindhoven Rockcity natuurlijk ook niet ongemoeid.