Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

| 20 mei 2022

Scroll to top

Top

Spit Mask en supports zorgen voor overtuigende Metakamer avond in Stroomhuis

Spit Mask en supports zorgen voor overtuigende Metakamer avond in Stroomhuis
Maurice van der Heijden

Op een koude lentevrijdag in April heeft het Stroomhuisje zijn deuren open gedaan voor een avondje duistere elektronische muziek die of met warmte wordt gebracht (door opener Vonder) of met een volle vuist in het gezicht wordt gespuugd (door headliner Spit Mask). Vooraf aan de show deed het Covid-19 spook helaas nog een duit in het zakje want Offerbeest en uw vaste Eindhoven Rockcity recensent Guido moesten afzeggen vanwege een besmetting. Om fotografe Bente Sijbers niet in de kou te laten staan is Maurice van der Heijden ingestapt om een stukje te vertellen. Weliswaar niet over de tweede act, de Acid-Techno EBM act BHPL uit Eindhoven want daar zit hij zelf in.

Maurice van der Heijden: tekst | Benthe Sijbers: Foto’s & tekst BHPL

Een paar dagen voor de show mocht het duo Vonder plots aantreden als opener en dat was zeker aan ze besteedt. Met zang, gitaar, electronica en lome beats wordt een aantal melancholische tracks aan het publiek voorgesteld. De zang van Ellenor Vora springt uiteraard het meeste na voren en qua sound zou Vonder de Nederlandse Chelsea Wolfe genoemd kunnen worden. Het tweetal heeft echter meerdere kleuren op het pallet liggen; van een donkere ballade (waar de gitaar afwezig is) tot iets meer uptempo waarbij het publiek meedeint. Erg benieuwd hoe de sound zich verder ontwikkelt, want met het 2-jaar bestaan is Vonder natuurlijk nog in opmars. (Maurice)

De muzikanten die het moeilijkst te fotograferen zijn, zijn het leukst om naar te kijken. En BHPL was erg lastig om op de foto te krijgen! Er was veel beweging op het podium. Het duo stond meteen aan en schudde het publiek daarmee wakker. De sfeer was goed, iedereen leek even bevangen te zijn van de stuiterende Acid-Techno EBM. Om BHPL kun je niet heen, maar dat moet je ook niet willen, zelfs als de muziek niet persé in je straatje ligt. (Bente)

Met een vuig industrial geluid en snerende punkzang maait het duo Spit Mask met een kopstoot de zaal plat.

Met de naam Spit Mask en artwork dat flirt met kink/BDSM thematiek verwacht je geen fluwelen engeltjes in je oor kanalen. Nee, deze vrouw (achter de knoppen) en man (op zang) zijn boos. Als een punker raast Bryan Jacksonover het podium of klimt op de speakers. Hij trekt dan wel de volle aandacht en is de factor die een volle lading energie over het publiek stort, het muzikale genie in de band is toch echt zijn partner Rachel Jackson. Van ongemakkelijke noise tot opzwepende industrial beats, het zwaar toxische mengsel wat ze tevoorschijn tovert is uniek in het soort. De klanken voel donker, dan weer hard of vervreemdend aan en geen enkel moment  verslapt de spanning. Spit Mask grijpt je bij de keel, slaat je op de wang en spuugt je onsmakelijk in het gezicht. De zaal is laaiend enthousiast tijdens en na de relatief korte show. Aftercare kan gezocht worden in aanschaf van merchandise of CDs, een toegift blijft uit.

Nu de poorten naar kleine zaaltjes weer open zijn mag muziek weer gevaarlijk zijn toch? Metakamer weet donders goed wat er in de kokers van de underground rond speelt en Eindhoven Rockcity kijkt uit naar een eventueel vervolg van deze avond.(Maurice)

BHPL

Spitmask

Vonder