Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

| 9 augustus 2022

Scroll to top

Top

Miss Milivolt en heavy metal in de kerken van Meierijstad

Miss Milivolt en heavy metal in de kerken van Meierijstad
Guido Segers

Op 7 mei 2022 wordt het stuk ‘Conversations with Friends’ opgevoerd in de kerken van Veghel, Schijndel, Sint-Oedenrode en Erp op de authentieke kerkorgels die daar te vinden zijn. De maker van het stuk is stadscomponist, DJ en geluidskunstenaar Angela de Weijer in opdracht van de gemeente Meierijstad. We praten met haar over geluid als kunst, de compositie, heavy metal orgels en magie.

Miss Milivolt

Angela is misschien beter bekend onder haar artiestennaam Miss Milivolt. Die ontstond tijdens haar afstudeerproject voor de Academie voor Beeldende Vorming in Tilburg: “Ik ontwikkelde een geluidswandeling, waarvoor ik de opnames wilde maken met binaurale microfoons. Die waren toen ontzettend duur, dus ben ik ze zelf gaan maken. Daar komt het vandaan. Die geluidswandeling was in 2011 met een soort vroege AR te beleven tijdens de Dutch Design Week. Uiteindelijk heb ik er niks aan verdiend omdat ik er een partij voor moest inhuren die al het budget opslokte. Maar dat was wel heel vernieuwend én ik won er de Jacques de Leeuw Prijs mee.”

Met die prijs studeerde ze verder aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten en het Conservatorium in Den Haag voor de master ArtScience. Na een zoektocht van twee jaar studeerde ze af met een installatie met historische objecten die ‘beluisterd’ konden worden, een conceptuele luisterbeleving. Het leverde haar een prijs van het departement op en sindsdien werkte ze aan diverse geluidsinstallaties en projecten. Je kent haar ook als DJ bij Rararadio.

Geluid en magie

Angela heeft een brede liefde voor muziek, van black metal tot ambient klanken kan ze waarderen. Ze verstuikte tijdens de set van The Bug op Roadburn vorige week nog haar enkel: “Maar in mijn werk als geluidskunstenaar haal ik vooral veel uit het werk van componist John Cage, drone muzikant en avant-garde artiest La Monte Young en, iets dichter bij huis, Kid Baltan die hier in het NatLab synthesizermuziek pionierde.”

Haar werk werd op diverse plekken geëxposeerd. Ze toonde werk tijdens November Music en op Incubate. Angela: “Ik heb misschien niet het volle CV van sommige andere kunstenaars, maar het creatieve proces kost gewoon tijd. Ik maak niets om te scoren of ergens te mogen optreden, alleen uit overtuiging.” Die overtuiging is vrij specifiek, ze gelooft dat geluid ons leven kan verrijken: “Geluid kan ons perspectief op de werkelijkheid veranderen, het kan ons laten denken over andere mogelijkheden en werkelijkheden. Geluid verwondert en beïnvloedt luisteraar en maker direct.”

Stadscomponist

Dankzij haar werk, kwam Angela in de kijker van de arrangeur van Provincie Noord-Brabant en Phoenix Cultuur in Meierijstad: “De provincie biedt gemeentes subsidie voor stadscomponisten. Iedereen kent de stadsdichters, maar dit is nieuw. De opdracht van de stadscomponist is om verbinding te leggen tussen nieuwe muziek en het publiek.” Meierijstad is een samengestelde gemeente, die uit totaal 13 dorpen bestaat. Om inspiratie op te doen, ging Angela in haar rol als stadscomponist wandelingen maken in de dorpen: “Normaal zou ik inspiratie halen uit gesprekken, maar door de lockdown liep ik door stille dorpen. Ik vertrok dan vaak vanaf de kerk; het centrale punt in elk dorp. Die kerk begon me te fascineren, maar ook heb ik al een lange passie voor kerkorgels. In één van de dorpen, Olland, was de kerk gesloten en het orgel verkocht. Ik besloot om iets te doen met de nog bestaande orgels.”

Orgels

De fascinatie met orgels gaat verder terug. Het zijn unieke en bijzondere instrumenten: “Eigenlijk is een orgel een analoge synthesizer en orkest in één. Het is een indrukwekkend stuk vakmanschap met een spectaculair geluid wat me raakt en waar je kippenvel van krijgt.” Ze vond in de geselecteerde kerken onder andere oude Smits orgels, uit de vroege 1800’s. Niet allemaal in de beste staat. Ook trof ze enthousiaste organisten: “Het was bijzonder hoe open de organisten stonden voor mijn idee om iets nieuws te doen met het orgel. Met name organist Bert Augustus in Sint-Oedenrode was erg enthousiast en heeft me enorm geholpen want ik moest nog veel leren over de werking van het orgel.”

Dat bijleren deed ze ook in de Willem Twee Studio’s in Den Bosch, waar ze vrij kon experimenteren op een orgel. Wat volgde was een lange periode van schrijven en oefenen: “Het is een zeldzame kans om op een kerkorgel te mogen spelen. Dat gebeurt niet zomaar, dus ik keek er erg naar uit.”

Gesloten kerkdeuren

In de tussentijd werkt ze ook aan het project NACHTRUHE, samen met Glenn Peeters van Radar Men From The Moon. Een project met synths en drones, geïnspireerd door het duister: “We waren geprogrammeerd op het festival Cultura Nova en een maand voor de datum van het optreden besloot het kerkbestuur dat we niet welkom waren.” Er is een positief vervolg op dit verhaal: “We kregen een andere locatie, maar besloten af te zeggen. Het hoefde niet meer. Het was vreemd om na de positieve ervaringen in Meierijstad hier tegen aan te lopen.”

Anna Von Hausswolff

Iets vergelijkbaars overkwam Zweedse organiste en Roadburn artiest Anna Von Hausswolff enkele maanden later.  Ze speelde tijdens haar tour in de Stevenskerk in Nijmegen: “Ik had zelf net de performance van mijn stuk uit moeten stellen vanwege de lockdown. Haar zien spelen in de kerk was een troost en bevestigde voor mij wat een mooi instrument het is. Ik was ook al ontzettend onder de indruk van haar optreden in 2019 op Roadburn.”

Ook Von Hausswolff liep tegen problemen aan tijdens haar tour. Tijdens de show in Nijmegen stonden twee mannen voor de deur met een spandoek dat de Zweedse een satanist was. Enkele dagen eerder werd een show in Frankrijk geannuleerd na protest van fundamentalistische Christenen: “Dat was een teleurstelling, en je mag je afvragen wat die mensen dan willen; dat iemand zo’n kerk nieuw leven in blaast of dat de kerk langzaam afbrokkelt en het prachtige orgel verroest? Dat ze sluiten en dorpen hun plek van ontmoeting verliezen?”

Drone Assembly en het Luchtalarm

Als deze ervaringen iets gedaan hebben, is het de overtuiging versterken dat de kerkorgels inzetten om mensen samen te brengen een goed doel is. Maar er was nog een ander positief aspect van de lockdown en dat is mijn band Drone Assembly: “De muziek voor NACHTRUHE bleef helaas liggen, maar intussen kon ik flink verder werken aan mijn muzikale ontwikkeling met Drone Assembly nadat ze me vroegen om aan te sluiten bij de band. Dat leek inhoudelijk ook goed te passen.” Het was fijn om weer vooruit te kunnen na een lang project rondom het nationale Luchtalarm wat in de conceptfase bleef steken. Het luchtalarm zou uitgefaseerd en afgeschaft worden en speciaal daarvoor componeerde Angela een zwanenzang die op de laatste dag van het bestaan van de sirene door heel Nederland te horen zou zijn. Door de pandemie is de besluitvorming voor het afschaffen op de langere baan geschoven, maar het zou kunnen dat het in de toekomst nog eens tot een daadwerkelijk concert komt.

Heavy Metal

Op 7 mei zal het stuk van Angela te horen zijn in de Veghelse Lambertuskerk, de Schijndelse Sint-Servatiuskerk, de Rooise Sint-Martinuskerk en de Erpse Sint-Servatiuskerk op drie tijdstippen. ‘Conversations With Friends’ is te gratis te beluisteren om 13.00 uur, 14.30 uur en 16.00 uur. Angela kijkt uit naar de kroon op een intensieve periode: “Het is een hele organisatie en helaas kan ik dus zelf ook maar drie optredens bijwonen, ik moet één kerk missen op de dag zelf. Ik hoop dat dit mensen samenbrengt. Geluid is voor mij een fascinerend bouwmateriaal. Beeld is overal al om ons heen, maar geluid kan ons nog verrassen en verbazen. Een stukje magie toevoegen aan de wereld.”

Foto’s: Jeffrey Maulany (Phoenix Cultuur)

Meer over Miss Milivolt vind je hier.