Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

| 22 februari 2024

Scroll to top

Top

Dodentocht begint aan zijn opmars

Dodentocht begint aan zijn opmars
Jochem van der Steen

Graag zetten we nieuwe bands in the spotlight. Dodentocht is zo’n nieuwe band met drie jonge, getalenteerde muzikanten, Jeroen (zang/bas), Teru (zang/drums) en Sjors (gitaar). Ze wisten met hun sludge/death/doom mix indruk op ons te maken. Daarom gingen we bij ze langs in de oefenruimte in Dynamo.

 

Tekst: Jochem van der Steen | Foto’s: Emily Parry

Hoewel Sjors uit Bergen op Zoom komt, Teru uit Rotterdam en Jeroen uit Nieuwendijk zien ze zichzelf wel degelijk als een Eindhovense band. Dodentocht is namelijk ontstaan uit de project les van de Metal Factory, de metal MBO opleiding in Eindhoven waar de heren op zitten. Zoals Jeroen zegt, ‘Wij komen niet uit Eindhoven, maar Dodentocht wel.’

De band haalt hun inspiratie uit sludge bands als Dystopia, Eyehategod en doom bands als Black Sabbath, Conan, Evoken en Emerit. Niet vreemd dus dat Jeroen bij ons interview ook een shirt draagt van laatstgenoemde band. Jeroen legt uit wat hem aantrekt in doom, ‘Het is in de basis heel simpele, maar emotionele muziek. Sludge heeft dan weer een punkrandje, het is heavy maar met een betekenis wat we gaaf vinden.’

Over betekenis gesproken, in dit geval hoeven we niet te googlen naar de betekenis van de bandnaam. Er is bewust gekozen voor een Nederlandse naam. Deze naam was er zelfs al, voor de band had beslist of ze in het Engels of Nederlands zouden zingen. Na wat experimenten in het Nederlands werd gekozen voor Engelse teksten. ‘Daarmee spreken we toch een groter publiek aan. Daarnaast is Nederlands een iets minder vergevende taal dan Engels. Sommige dingen rijmen minder lekker. Engels is vloeiender en dat is belangrijk in het genre dat we spelen,’ aldus Jeroen.

Teru zit zelf ook nog in een band met een Nederlandse naam, black metal band Sterf. Hij heeft gemerkt dat een Nederlandse bandnaam mensen meer raakt. ‘In het buitenland vinden ze het ook interessant. Het maakt ze benieuwd wat het betekent en vragen daar op door.’

De Engelstalige teksten gaan over de maatschappij, hoe mensen zich daarin voelen en hoe tekstschrijver Jeroen zich voelt. ‘Zo gaat Cogs of Existence over het verwerkt worden in de maatschappij. Of je wilt of niet, je kunt niet zomaar uit de maatschappij verdwijnen. Confused Ideals gaat over uitvinden wat je wilt. Jezelf vinden in een maatschappij die je tegenwerkt. Onze teksten kunnen nihilistisch en zelfs misantropisch zijn.’

De band heeft een vrij snelle manier van nummers schrijven. Er wordt gestart met een riff en dan is het puzzelen geblazen. Wat past goed bij elkaar, wat kunnen ze herhalen en wat moet anders. Na het spelen van wat riffs speelt Teru zijn drumpartijen, ontstaat er een soort jamsessie waar dan nieuwe riffs uit kunnen voortkomen. Sjors benadrukt dat er iets van een climax in de nummers moet zitten.

Als het instrumentale deel klaar is neemt Jeroen de muziek me naar huis en luistert er een stuk of tien keer naar. Het ritme van de teksten is daarbij heel belangrijk. Tenslotte, als je naar je werk loopt en je ondertussen de muziek aan het luisteren bent, besteed je meestal niet veel aandacht aan de teksten. Jeroen verduidelijkt, ‘Het belangrijkste is dat het ritme van de teksten goed is. Het schreeuwen is dan meer een extra instrument. Teru schreeuwt ook mee en we verdelen het een beetje. Ik vind het supervet om het nog meer agressie en oomph te geven. Er moet wel een duidelijk hook in zitten die echt pakt zodat het niet te saai wordt.’

Op dit moment zijn de eerste twee demo singles van de band reeds te vinden op Spotify. Beide nummers zijn op 1 dag opgenomen in Dynamo. De vocalen zijn apart opgenomen, maar alle instrumenten tegelijk. Daarna is er een soort wedstrijd onder hun klasgenoten gehouden over wie de mix mocht doen. Het rauwe van die demo’s heeft een zekere charme. Die wil de band niet verliezen bij de echte opnames van de EP waar ze nu aan het werken zijn. Jeroen zegt, ‘We waren het vanaf het begin al eens dat het niet te strak moet zijn. Daar is deze muziek niet voor gemaakt. De drums worden wel opgenomen in de studio het is gewoon heel belangrijk dat die strak klinken.’

Het is de planning dat de EP verschijnt in juni, maar die datum is wel een beetje onderhevig aan de live shows die de band zal spelen. Live spelen is op dit moment heel belangrijk voor de band. Intussen hebben ze er alweer een vijftal shows opzitten. Ze hebben dit te danken aan onder anderen hun connecties met bands al Spetterpoep (over goede Nederlandstalige bandnamen gesproken). Hun grootste show speelden ze onlangs op Metal At Acu in Utrecht, een uitverkochte show die ze konden spelen omdat Grafjammer moest afzeggen. De eerstvolgende show op de planning is 28 april, in de Sound Dog in Breda.

Als niet-Eindhovenaren vinden de heren zeker wel dat er iets bestaat als Eindhoven Rockcity. Jeroen vindt, ‘Eindhoven is gewoon the place to be met veel speelgelegenheden zoals Popei, Dynamo, de Effenaar, The Jack en de Altstadt. Hier leeft harde muziek nog steeds op een manier die je in weinig grote steden nog ziet.’

Teru voeg toe, ‘Daarnaast is de gezelligheid heel kenmerkend. Als je hier niet vandaan komt merk je toch snel de verbroedering met elkaar. Je wordt makkelijk opgenomen in de groep. Bij een volgende show in Eindhoven zie je elkaar weer terug en dan wordt het net zo gezellig als de vorige keer.’