Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

| 23 mei 2024

Scroll to top

Top

Miss Milivolt – Harvest Sea

Miss Milivolt – Harvest Sea
Guido Segers

Review Overview

Score
8
8

Onthemend

Uit de waan van de dag, in het moment

Miss Milivolt is een hele coole artiest uit Eindhoven. Een tijd terug deden we al een interview, vanwege de compositie die gemaakt werd voor Meijerijstad in de hoedanigheid als stadscomponist. Nu is er ook een release online te luisteren en die willen we toch graag even bespreken en dat is ‘Harvest Sea’.

Deze plaat, eigenlijk een audio-experience, is gecomponeerd in opdracht van Het Concreet. Als je dat niet kent; het is een heel vette plek in Tilburg die zich het beste laat omschrijven als een soort retro-audio-lab, wat geluid/noise verkent in allerlei vormen. Ook deden ze een supertoffe workshop voor schrijvers, en ik baal ontzettend dat ik niet mee doe, want het is echt heel cool. Allez, ik dwaal af, het ging om het symposium ‘Noise As a Compositional Tool’, wat plaatsvond in oktober 2022. Ik was erbij, het was bijzonder.

Het stuk ‘Harvest Sea’ is het best te beluisteren op hoog volume in duisternis (gesloten ogen werken ook) en duurt zo’n 7 minuten. Het voornaamste instrument is noise en field recordings. Geluiden uit de zomer, van vuur, de droge lucht, het beton, sproeiers. Het is een immersie in de betonnen woestenij, die voor velen van ons een dagelijkse realiteit is, zeker op de meest brandende zomerdagen.

Geen muziek in klassieke zin dus, maar een ervaring met geluid. Zacht geborstel, waarbij je in je hoofd het stof ziet opwaaien, wat in de droogte geen kant op kan. Het geratel benadrukt wederom die absentie van iets vloeibaars, niets vloeit behalve de voortdurende drone. En dan is daar een kerkorgel, wat in al die industriele wanhoop een sprankje spiritualiteit naar voren brengt. Laten we wel wezen; je hoeft geen Christen te zijn om het orgel te waarderen om z’n diepe, emotieve kracht.

Een warme drone volgt, die biedt een sprankje hoop. Helaas vervaagt die snel weer en blijven we achter met het krakende en knarsende geluid van zand tussen je tanden. Half-hoorbare klanken, het tikken van de klok? Is dit dan het gevoel van vergankelijkheid? 7 minuten vliegen voorbij, en zorgen voor veel gedachten. Dat is, ongetwijfeld, de bedoeling geweest.

Miss Milivolt was afgelopen maand te horen op de Monheim Triënnale in Duitsland met het project ‘Collective Signal’, een stuk uitgevoerd door de welkbekende luchtalarmen Op de website vind je meer info.

Artwork van “Harvest Sea’ door T.WEE