Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

| 16 juni 2024

Scroll to top

Top

Effenaar programmeur Gijs Garenfeld over switchen, toekomst en muziek voor de jeugd

Effenaar programmeur Gijs Garenfeld over switchen, toekomst en muziek voor de jeugd
Guido Segers

Sinds het begin van 2023 is de Effenaar een programmeur rijker. Gijs Garenfeld maakte de overstap van marketeer bij 013 in Tilburg, naar programmeur bij de Effenaar. Je kent zijn naam wellicht van van Roadburn en een enorme kennis en goede feeling voor wat er echt gebeurt in de metal, hardcore en hiphop (en ver daarbuiten, want Gijs is een muziekveelvraat).

Met een kritische blik en frisse ideeën stapte hij de Effenaar in om het programma mee op te gaan schudden. De eerste resultaten zie je niet alleen op de posters staan, maar begin je ook te voelen bij aankondigingen die on-point zijn. Na een eerste half jaar met de programmeurspet op, is het een prima moment om eens polshoogte te gaan nemen bij Gijs en dat lees je hier terug.

Tekst: Guido Segers | Foto’s: Justina Lukosiute

Loopbaan

Hoe wordt je de marketeer van Roadburn en vervolgens programmeur bij het geliefde poppodium van Eindhoven? Het begint allemaal met muziek, legt Gijs uit: “Ik heb een tijdje geprobeerd gitaar te spelen, maar dat ging duidelijk nergens heen. Dus moest ik ergens anders zoeken met mijn muzikale aspiraties. Ik ben vervolgens Commerciële Economie IEMES gaan studeren (International Event Music and Entertainment Studies). Dat leek beter aan te sluiten.”

Om dichter bij die muziekwereld te zijn, was Gijs gaan vrijwilligen bij 013. Stageperiodes boden de volgende kans om zich verder te ontwikkelen: “Ik zag klasgenoten stagelopen bij grote bedrijven, maar dat leek me niet de beste route. Bedrijven als Sony en 3FM zien stagaires komen en gaan, dus besloot ik in de regio te zoeken naar een plek waar je meer bewegingsruimte hebt. Ik heb stages gelopen bij Festival Mundial en daarna bij Incubate. Uiteindelijk kon ik mede daardoor als assistent marketeer aan de slag bij 013 en daar ben ik gewoon nooit meer weggegaan. Ik begon als assistent en uiteindelijk was ik senior marketeer, verantwoordelijk voor Neurotic– en later Netherlands Deathfest en natuurlijk Roadburn, wat ik nog steeds het mooiste festival ter wereld vindt. Ik ben daarom nog altijd bij betrokken als creative consultant.”

“Als programmeur moet je snappen wat er speelt, je moet weten wat er in een stijl of richting gebeurt. Je kan geen metal boeken, als je niet weet wat het verschil is tussen death metal en black metal.”

Carrièreswitch

Na een goede 10 jaar als marketeer was het tijd voor een nieuwe stap, vond Gijs: “Je hebt op een gegeven moment een baan wel uitgespeeld. Dan kan je marketing manager worden, maar dat leek me niet echt te passen. Toen kwam de vacature bij de Effenaar langs. Ik kom zelf uit Helmond, daar geboren en getogen, dus ik kwam ook veel bij de Effenaar vroeger en voelde er wel een band mee.” Gijs werd zodoende de nieuwe programmeur van de Effenaar. Best een gewaagde stap, niet alleen van hemzelf, maar ook van de Effenaar: “Tja, ik denk dat ik een beetje een grote bek had over wat ik dacht dat je anders moet doen. Hoewel ik vond dat de Effenaar leuke dingen boekte, leek het – en dan ga ik het even heel erg plat slaan – alsof er steeds meer op 40+ gericht werd met coverbands en gevestigde acts en niet op jongeren. Dan concurreer je meer met het Muziekgebouw, en dat is zonde. Ik vond dat ik dat wel kon veranderen. Hier zeiden ze toen zoiets van; ok, laat het dan maar eens zien. Dus ik ben heel blij met die kans. En dankbaar, want ik besef me dat ik alles nog moet bewijzen.”

“Wat goed is om je te beseffen is dat die jongere generatie helemaal niet zo in genres denkt en dat zie je ook echt terug bij die nieuwe hiphopacts, waar allerlei stijlen door elkaar lopen.”

De switch voelde natuurlijk, veel aspecten van het werk komen overeen. Anderzijds is het wel wennen natuurlijk, als je voorheen een gevestigde naam als marketeer hebt, vertelt Gijs: “Als programmeur moet je snappen wat er speelt, je moet weten wat er in een stijl of richting gebeurt. Je kan geen metal boeken, als je niet weet wat het verschil is tussen death metal en black metal. Dat is voor de marketing van shows niet anders. Wel moet je dat netwerk wat je hebt opnieuw gaan bouwen en informeren en veel meer gaan kijken naar het profiel van wat je boekt. Daar bedoel ik mee dat je een bepaalde consistentie wil opbouwen en ergens naartoe wil werken. Je moet ook afwegingen maken of je een grote minder spannende band boekt die veel gaat opleveren versus een kleine artistiek relevante band die wel bijdraagt aan dat profiel, maar waar je geld op verliest. Het is stiekem best ingewikkeld, er zijn zoveel knoppen waar je aan kan draaien.”

Boekersprofiel

De liefde voor muziek begon ooit met nu-metal en emocore en dat was ook de eerste grote show voor Gijs: “Toen ik een jaar of 13-14 was, kwam je daar gewoon mee in aanraking. Mijn eerste grote show was Stone Sour, want dat was de zanger van Slipknot. Het bijzondere aan nu-metal is dat er eigenlijk heel veel verschillende stijlen in verstopt zitten. Zo kwam ik ook in aanraking met hiphop. Mijn metalminnende vrienden vonden dat echter niks, dus dat schrok me als onzekere puber een tijdje af, maar die liefde kwam later terug en is niet meer weggegaan.”

Als programmeur speelt die brede smaak een grote rol in waar Gijs zich op richt. Het aantrekken van jongeren is daarbij zijn grote focuspunt: “Ik zou het mooi vinden als de Effenaar een diverser publiek aan gaat trekken van jongeren. We doen al veel aan inclusieve programmering, maar ik denk dat voor iedere jongere met een liefde voor muziek de Effenaar de plek moet zijn. Of dat nu metal is, of pop of R’n’B. Daar heeft hiphop echt wel een belangrijke plek in en Eindhoven heeft echt wel een geschiedenis als hiphop stad. Dat wil ik terugbrengen. Wat goed is om je te beseffen is dat die jongere generatie helemaal niet zo in genres denkt en dat zie je ook echt terug bij die nieuwe hiphopacts, waar allerlei stijlen door elkaar lopen. Daarnaast heb ik natuurlijk een verleden in metal en dat zal dus een deel van mijn pakket blijven, in overleg met Marco (Roelofs, red.) natuurlijk. Ik ben zelf ook erg gek op leftfield music, dingen die overal buiten vallen. Ook dat wil ik graag een plek geven en een podium als het Stroomhuis is daar perfect voor en gelukkig loopt daar een team rond wat voor veel open staat.

Trots

Inmiddels zit Gijs al een tijdje bij de Effenaar en heeft hij zijn draai gevonden en werkt samen met programmeur Marco Roelofs aan een reeks vette hardcore shows, waar Scowl, Militarie Gun en Raw Brigade de eerste namen in zijn. Ook lanceerde Gijs een experimentele hiphopavond in het Stroomhuis, onder de noemer ‘Nebulous Forms’, waar we meer van gaan zien: “Ik ben wel trots op een aantal boekingen. Wiegedood bijvoorbeeld, waarmee we de kleine zaal zo goed als uitverkochten, maar ook Benny The Butcher in de grote zaal. Een grote naam in de hiphopscene van nu, maar met een oldschool geluid. Zo’n boeking opent weer nieuwe deuren qua hiphopboekingen en zet je weer op de kaart. Zelf was ik ook enorm blij met de boeking van Model/Actriz in Stoomhuis, wat een vette liveband was dat zeg.”

“We hebben een frisse organisatie die moet bouwen, maar met mensen die ervoor willen gaan. Het is af-en-toe zoeken nog, maar we zitten hier allemaal om er iets vets van te maken.”

Pareltje in de nabije toekomst is ook het gratis festival Hit The City, waar op diverse plaatsen door de stad bands uit allerlei genres zullen optreden: “Dan komt Nebulous Forms ook weer terug met een lijn met out-there hiphop acts, zoals Kleine Crack en Slagter, maar ook een hardere lijn bij The Jack. Daar staat bijvoorbeeld HAMMOK, een supervette post-hardcore band met vette screams en een energieke live show. Er komt nog veel moois bij en het is bovendien helemaal gratis.”

Bouwen aan dromen

Gijs kwam bij de Effenaar kort na de pandemie bij de Effenaar binnen. De hele organisatie was opgeschud door die periode; veel bekende gezichten vertrokken, veel kennis weg. Maar, stelt Gijs, dat is ook een kans om jezelf opnieuw uit te vinden. Hij wist naar de muren in de artiestenfoyer, vol posters uit het Effenaar archief: “Kijk eens naar die namen, wat er allemaal hier gestaan heeft. De Effenaar heeft een geschiedenis van vette artiesten. Daar hangt een poster van Stromae uit 2014, in de Effenaar tijdens de tour met z’n allerbeste plaat! Zo’n moment hadden we onlangs ook weer met een band als Spiritbox in een uitverkochte grote zaal. We hebben een frisse organisatie die moet bouwen, maar met mensen die ervoor willen gaan. Het is af-en-toe zoeken nog, maar we zitten hier allemaal om er iets vets van te maken.”

Heeft Gijs nog dromen voor de (verre) toekomst? Na even mijmeren, oppert Gijs dat hij een idee heeft voor een stadsfestival: “We hebben natuurlijk al Hit The City, waar ik veel kansen voor zie, en een Eindhoven Metal Meeting. Maar ik zou graag iets neerzetten wat echt de jeugd hier naartoe haalt. Ik geloof echt dat we de kids met liefde voor muziek uit Eindhoven, maar ook kids van expats en immigranten, en afkomstig uit elke hoek van Eindhoven, hier binnen kunnen krijgen. Maar dat kost veel tijd en werk. Je moet vertrouwen opbouwen met de boekers en de stad en dan kunnen er mooie dingen ontstaan. En soms moet je risico nemen. De eerste stappen hebben we al gezet.”