Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

| 10 september 2024

Scroll to top

Top

BHPL: new beat, grootvervuilers en doom

BHPL: new beat, grootvervuilers en doom
Guido Segers

Natuurlijk kunnen we weinig positiefs zeggen over 2 jaar pandemie, maar in sommige gevallen heeft het gezorgd voor nieuwe uitlaatkleppen en expressies van creativiteit en in zekere zin is BHPL daar een voorbeeld van. BHPL bestaat uit M. en BJ. Twee artiesten met sporen in de extreme metal en hardcore scene, die nu hun tijd zijn gaan steken in duistere elektronica met een vergelijkbaar gevoel.

Onlangs is de tweede EP gereleaset, simpelweg ‘II’ getiteld, met daarop 5 gitzwarte doch dansbare tracks. Het is daarmee ook hoogtijd om eens polshoogte te nemen bij deze bijzondere act, die ergens tussen de dance en rock in navigeert. Op 8 september kan je ze in actie zien in de Effenaar tijdens ‘Uit de Riolen van Eindhoven’/ 

Lockdown

M is verantwoordelijk voor de zang en richtte samen met BJ de band op: “Tijdens de lockdown verveelden we onszelf natuurlijk en BJ was aan het experimenteren geslagen met synthesizers en beats en maakte tracks in een EBM/new beat stijl. Nou knalt die muziek wel op het podium, maar voor mijn gevoel mist er dan iets als je iemand achter z’n laptop ziet staan. Dus stelde ik voor om daar zang aan toe te voegen, en zo metal/punk te combineren met die new beat dansmuziek. Dat werkte. Ik wilde specifiek iets doen wat live ook vet was.” Beide muzikanten speelden in bands als Throw Me In The Crater, Human Demise en diverse andere projecten. Het resultaat van het experimenteren met hun eigen achtergrond en elektronische sounds is BHPL: “We zijn gewoon gaan schrijven vanuit thuis en later gaan repeteren. Dat was wel spannend met de avondklok; we repeteerden in Breda dus ik moest op tijd weer in de auto springen om op tijd thuis te zijn. Op een gegeven moment hadden we vijf nummers en dat werd uiteindelijk onze eerste EP.” 

 

“Er is een soort gemakzucht ingeslopen bij de mensen, ondanks alle informatie die voor het oprapen ligt met het internet over de wereld om je heen. Mensen dagen zichzelf en hun aannames zelden uit…”

Tartarus Records

De eerste EP werd in 2021 opgenomen en vrij snel online gezet. Interesse volgde snel met live shows en een echte release: “Via Instagram kwamen we in contact met Tartarus Records, het cassette cult-label uit Groningen. Richard Postma had al meer releases uitgebracht in die stijl, zoals Filmmaker, en wilde onze EP ook uitbrengen. Dat vonden we wel tof.” Ook volgde snel de eerste show in het Stroomhuis tijdens een Metakamer Showcase van Glenn Peeters van Radar Men From The Moon: “Dat was heel vet. We speelden met Spit Mask in een venue die perfect geschikt is voor een act als BHPL. We zitten natuurlijk in een niche en we passen niet overal bij, maar dit was goed. Er volgde ook een show in de Little Devil en via Niels Koster van Throwing Bricks en Radar Men From The Moon kwamen we ook in contact met het Black Earth Festival. Dat is een festival van drie dagen met donkere muziek en wij mochten afsluiten. Dan staan we daar voor een metalpubliek. Blijven ze staan voor ons? Ik was er bang voor dat het niet zou werken, maar het ging helemaal los!”

 New Beat

BJ en M. raakten tijdens de pandemie gefascineerd door elektronische muziek. Helemaal iets anders dan de doom/sludge waar ze allebei in actief waren: “We begonnen tijdens de pandemie veel muziek aan het uitwisselen. Eigenlijk vooral alles uit de jaren tachtig, van italodisco tot industrial moet je dan aan denken. BJ en ik deelden alles wat we tegenkwamen en vet vonden met elkaar. ” M. raakte met name gefascineerd door de vroege ontwikkelingen in het genre en specifiek de scene in België: “Ik heb veel onderzoek gedaan naar die scene en waar het vandaan komt. Bijvoorbeeld uit de italodisco.  waar eigenlijk al een crossover tussen rock en elektronische muziek te zien is. Fun fact, weet je dat veel Italiaanse progmuzikanten aan de slag gingen in die stijl?” De innovatie met electronische muziek verspreide zich snel, ook naar België waar zich een uit donkerdere stijlen als synth-punk en EBM een stijl ontwikkelde die we nu new beat noemen: “De groep Front 242 is heel belangrijk en gaat eigenlijk nog vooraf aan new beat. Maar new beat was dus trager, en donkerder. Als je het vergelijkt met wat nu populair is zoals hard techno; dat gaat op 140 bpm en new beat zit meer rond de 100 bpm. Die tragere techno geeft voor mij het gevoel van doom/sludge, het heeft iets donkers en dreigends. Ik kreeg toen een plaat van de Berlijnse artiest Curses, een compilatie getiteld ‘New Wave Acid Punks’ en daarop gaat hij terug in de tijd naar z’n favoriete nummers. Dus veel donkere elektronica van de jaren tachtig voor de dansvloer. Het mooie aan die new beat is trouwens dat zo’n producer een nummer maakte, een instrumentale en een versie met zang uitbracht, en vervolgens onder een andere naam weer iets nieuws gingen maken. Maar dat is dus onze inspiratie.”

Bhopal & Chemours

BHPL staat voor Bhopal, een plaats in India, waar in 1984 de grootste industriële ramp uit onze geschiedenis plaatsvond toen lekkages een half miljoen mensen blootstelden aan giftige gassen van een chemische fabriek. Duizenden mensen overleden hieraan, en de impact op de regio is nog steeds voelbaar, vertelt M: “Tijdens de pandemie was het aantal mensen dat overleed aan corona daar significant hoger doordat ze al een slechtere ademhaling hadden. Er is ook nooit gerechtigheid geweest voor de kinderen van Bhopal.” M. heeft een zekere fascinatie voor dit soort vergeten elementen uit de geschiedenis. Zo maakte hij ook al eens een plaat over de dodendraad met het black metal project Hinder: “Ik ben daarin vooral beschouwend, ik wil erover vertellen. Er zijn altijd paralellen tussen het heden en verleden. Denk aan hoe nu vluchtelingen geweerd worden met hekken en muren. De Duitsers maakten de dodendraad toen om tijdens de Eerste Wereldoorlog om te voorkomen dat Belgen naar het neutrale Nederland gingen. In 2 jaar zorgde dat voor 2.000 doden, meer dan bij de Berlijnse muur en aan beide kanten omdat mensen niet wisten wat hoogspanning was. Dat fascineert me en voelt relevant met nu. Bhopal is ook relevant als je kijkt naar de vervuiling van chemiebedrijf Chemours bij Dordrecht, waar het oppervlaktewater compleet vergiftigd is. Eigenlijk is wat daar gebeurd hetzelfde in het klein en ook dit verdwijnt in de doofpot. De verantwoordelijke voor Bhopal heeft nooit terechtgestaan, zo gaat het wel vaker. Het is niet mijn doel, maar als ik op de een of andere manier hier aandacht aan kan geven is dat goed.” 

Live spelen

De eerste EP was dus helemaal geïnspireerd door de ramp in Bhopal. Het was een onderwerpt wat paste bij de grimmige sfeer van de muziek, de urgentie, het drama. Daarna ging de band live spelen, wat belangrijk is voor de verdere ontwikkeling: “We zitten in een niche, dus veel gaat via via en mond-tot-mond. We hebben natuurlijk ons netwerk, maar we kiezen ervoor om dit op onze eigen manier te doen. Zo speelden we pas in Berlijn met een hele gave electropunk band genaamd St. Peters Murder. Niemand kent je daar, maar zo is er weer iemand die jou ontdekt en je vet vindt. Ik heb ook veel tapes weggegeven aan DJ’s. Parish Smith bijvoorbeeld, die deelde ‘m ook op zijn Instagram. Het is soms wel een uitdaging om te zien waar je past. Zo stonden we op een club in Groningen op een dansavond, en moesten we de DJ booth weghalen, omdat ik daar sta als zanger. Het danspubliek was een beetje in de war, omdat ze nu niet tegen die booth konden hangen. We worden dan ook vaak als laatste op een avond neergezet. Dat is ook wel logisch met het soort energie dat we hebben. Wel zorgt het voor vreemde verhalen.” BHPL blijft ondertussen groeien en met de nieuwe EP hoopt de band vaak op het podium te staan. Maar ook weer niet te vaak: “We overwegen wel om met een boekingsbureau in zee te gaan, maar ik wil voorkomen dat we te vaak moeten spelen. Het moet geen routine worden. Je ziet het gewoon als een band moet toeren, maar daar geen zin in heeft. Dat willen we voorkomen.”

“De verantwoordelijke voor Bhopal heeft nooit terechtgestaan, zo gaat het wel vaker. Het is niet mijn doel, maar als ik op de een of andere manier hier aandacht aan kan geven is dat goed.”

Gemakzucht

Inmiddels is de tweede EP uit. Opvallend is de samenwerking met social media-schuwe rave-veteraan Crystal Geometry, die een hele track remixte. Op deze plaat beweegt BHPL weg van het onderwerp Bhopal, door de thematiek naar meta-niveau te trekken. De tracks pakken andere onderwerpen, maar vertellen nog steeds over onrecht en de menselijke conditie en kwetsbaarheid: “Er staat een nummer op, getiteld ‘Traitor’, wat geïnspireerd is door een film. In die film is er een jongen die mensen ontvoerd en dan met kop of munt bepaald of hij ze zal vermoorden. Dat raakt erg aan hoe kwetsbaar, maar ook triviaal een leven soms behandeld wordt. Wat ik belangrijk vind is om mensen te prikkelen om zelf verder op onderzoek uit te gaan en grip te krijgen op wat gebeurt. Zo’n verhaal als dat van Bhopal leert je om verder te zoeken naar wat er eigenlijk aan de hand is. Er is een soort gemakzucht ingeslopen bij de mensen, ondanks alle informatie die voor het oprapen ligt met het internet over de wereld om je heen. Mensen dagen zichzelf en hun aannames zelden uit…” 

“Nou knalt die muziek wel op het podium, maar voor mijn gevoel mist er dan iets als je iemand achter z’n laptop ziet staan. Dus stelde ik voor om daar zang aan toe te voegen, en zo metal/punk te combineren met die new beat dansmuziek.”

Als fervent bezoeker van liveshows, ziet M. dat ook in de praktijk terug bij de muziek, waar een act als BHPL veel moet werken om bekender te worden, vooral door live te spelen en contact te zoeken: “Er wordt steeds eer geluisterd naar datgene wat TikTok en andere social media kant en klaar op serveert. Juist zelf speuren en zoeken naar vette dingen is gaaf. Ik zou willen dat dit meer gedaan werd. Je ziet het ook bij een zaal als het Stroomhuis. Eindhoven mag ontzettend blij zijn met zo’n plek, maar als er dan een bijzondere show is blijft de opkomst uit. Mensen gaan alleen naar wat ze al kennen en wat populair is naar mijn idee. Dat is eeuwig zonde.”

Brug van gitaar naar synth (en vice versa)

We denken vaak nogal rigide in genres en soms lijkt er een grote kloof te bestaan tussen elektronische/dansmuziek en rock. Uit wat M. vertelt over de new beat scene, maar ook als we spreken over de nog altijd levende goth scene, waar EBM en metal vaak mixen: “Dat bestaat allemaal al erg lang, maar kost wat meer werk om te vinden. Er zijn fantastische artiesten die op een festival als Roadburn voor hype zorgen, maar vaak verder over het hoofd gezien worden. Denk aan het Deense collectief van John Cxnnor op donderdag of Starving Insect op de afterparty. Wat ik ook heel vet vindt is de DJ Ancient Methods, die zelf z’n muziek produceert. Op zijn album hoor je ook Prurient en King Dude, dus dat zegt genoeg. Zelfs Rhys Fulber van Frontline Assembly werkte met punkzangeres Sara Taylor van Youth Code en acts als Nitzer Ebb staan met één been in beide werelden. Je ziet ook nieuwe acts als Ultrasun ongelooflijk leunen op dat new beat geluid.”

Projecten

Met een nieuwe EP op zak, is BHPL klaar voor nieuwe avonturen. Er zijn plannen genoeg, zoals een speciale new beat’ tribute track: “We hadden bedacht dat het vet zou zijn om een echte acid rockplaat te maken, met hoes in Kuifje stijl als eerbetoon aan België en de enorme rol die de scene daar gespeeld heeft in de muziek. Ik bedoel, new beat is de basis voor wat later house werd en daarna gabber, maar ook voor techno, dat is niet niks. Daarnaast zijn we ook bezig met een split met drie Eindhovense acts, te weten de funeral doomband Rejoice in Moribund, black metallers Kreyll en wijzelf.” Naast BHPL is M. ook bezig met zijn historische fascinatie in een hardcore project, waarbij het thema Operation Oyster is, een geallieerd bombardement van de Philips fabrieken tijdens de Tweede Wereldoorlog: “Het is vet om weer eens hardcore te maken. Dat onderwerp sprak me aan hiervoor, een bombardement met Sinterklaas, zodat alle werknemers thuis waren, maar wel om de Duitse toegang tot radioproductie stil te leggen. Dat is een goed verhaal; aan de ene kant tragedie, aan de andere kant iets heel menselijks.” Daarnaast is er nog een project, waarmee M. vreemde ambient/drone produceert: “Met het project N + M zijn we een plaat aan het maken zijn. Voor één track zoek ik nu een Litouws label, omdat we Litouwse zang erop hebben. Dat zou vet zijn.”

 BHPL zie je binnenkort in het Fet-cafe in Antwerpen op 18 augustus, maar ook in de Effenaar op ‘Uit de Riolen van Eindhoven’ op 8 september. Er zijn nog tickets en die vind je hier.