Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

| 3 november 2024

Scroll to top

Top

Blog: Stylish vinyl met Eindhovens Label

Lighttown Fidelity
Redactie

In kleine zaakjes zag je ze een hele tijd terug alweer in de schappen. De groep liefhebbers groeide. Het was niet tegen te houden. Vinyl is helemaal terug. De verkoopcijfers liggen inmiddels weer op het niveau van voor 1996, wat de grote comeback van vinyl nog maar eens onderstreept. Alhoewel, comeback? De langspeelplaat is eigenlijk nooit helemaal weggeweest. Een bescheiden groep DJ’s zweert bij het draaien van vinyl. En er is altijd wel een groep puristen geweest die muziek in haar meest zuivere vorm willen consumeren. Vanaf de aloude grammofoonplaat.

Geen achtergrondmuziek

Naar een plaat luisteren daagt je uit. Je kiest zorgvuldig welke plaat je wilt horen alvorens deze op je platenspeler te leggen en nauwkeurig de naald erop laat landen. Met de uitklapbare gatefold hoes in je handen luister je actief terwijl je je verbaast over het prachtige artwork op de cover. Het is geen achtergrond muziek meer. Het is die beleving, met dat warm en vol geluid, die veel liefhebbers voor ogen hebben.

Vinyl heeft momenteel een stylish retro imago. En ja, er is zeker ook een groep wannabe hipsters die het vooral “cool” vindt om platen te kopen. Die meegaan in de trend. Diezelfde hipsters haken ook wel weer af, maar de groep liefhebbers zal blijven. Die zien de langspeelplaat als een nostalgisch vintage object. Bijna een museumstuk. Het slaat soms door in een ware verzamelwoede. Het afstruinen van platenbeurzen of het bezoeken van een klein platenzaakje en door de bakken neuzen naar dat ene pareltje. Het heeft bijna iets romantisch.

Muziekindustrie

De grote platenmaatschappijen begrepen er maar weinig van. Jarenlang werd er krampachtig vastgehouden aan het achterhaalde business model om maar zoveel mogelijk CD’s te verkopen. In de zoektocht naar de volgende miljoenenverkoop en het gevecht tegen illegaal downloaden bleken ze blind voor een hele andere behoefte. Veel van de jaren ’90 releases zijn bijvoorbeeld enkel op CD verschenen. Hier vervult het Nederlandse ‘Music on Vinyl’ inmiddels een belangrijke rol in het opnieuw uitbrengen van oude releases op vinyl.

eindhoven-rockcity-logoHet kon niet uitblijven dat ook Eindhoven met haar levendige rockscene in dit gat zou springen. Nota bene ontstaan omdat de platenmaatschappij van de Eindhovense band Komatsu alleen CD’s uit wilde brengen. Matthijs Kropff besloot om de band uit de brand te helpen en bracht het album ‘Manu Armata’ uit op LP. Lighttown Fidelity werd geboren en zou in eerste instantie alleen voor deze plaat worden opgericht. Matthijs: “Ik zou ‘Manu Armata’ in een oplage van 300 stuks uitbrengen en dan zou het klaar zijn. Zo kon ik mooi van mijn bucketlist wegstrepen dat ik ooit een platenmaatschappij heb gehad. Maar de plaat was nog niet uit of Candybar Planet klopte bij me aan. Zo werd de volgende release een feit en inmiddels krijg ik dagelijks meerdere verzoeken voor nieuwe releases. Ik moet helaas vaak nee verkopen. Ik ben maar een klein label uit Eindhoven. Het geeft me echter wel de kans om de lekkerste krenten uit de pap te kiezen, zoals de recente releases van Yama en Wolfskop.

In de tussentijd kregen ook de major labels weer interesse in vinyl. Helaas niet uit nostalgische redenen, maar puur en alleen omdat er geld mee te verdienen is. Daar heeft een klein label als Lighttown Fidelity wel last volgens Matthijs: “De productiecapaciteit van de perserijen was al erg beperkt. Doordat de grote jongens er nu ook instappen lopen mijn levertijden flink op. Ze vissen echter in een hele andere vijver als het om de bands gaat. In die zin heb ik er beperkt last van.

Inmiddels beperken de releases van Lighttown Fidelity zich niet meer tot alleen Eindhovense acts. Bands uit heel Nederland maar zelfs ook uit Engeland en België hebben er inmiddels onderdak gevonden. Matthijs vertelt verder: “Ik ben het label begonnen als hobby. En dat is het nog steeds, maar het begint wel steeds groter te worden. Toch vind ik het ontzettend tof om bands op deze manier te kunnen helpen. Mee te denken over het artwork en bijzonder uitgaves met gekleurd vinyl te bedenken. Geld wat ik overhoud uit de vorige release steek ik vaak weer in de volgende.

Met Lighttown Fidelity heeft Eindhoven Rockcity dus een blijvertje te pakken en de kleine onafhankelijke platenzaken, zoals Ray Elpee en de CD-Teek, doen met vinyl ook prima zaken. Doordat er steeds meer titels beschikbaar komen op de langspeelplaat zal de markt verder groeien en krijgt de liefhebber steeds meer keus. Of je nu verzamelaar of hipster bent. Plaatjes kopen en snel naar huis om te luisteren blijft een waanzinnige muziekbeleving.