Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

| 27 maart 2025

Scroll to top

Top

Dansen zoals vroeger met VNV Nation

Dansen zoals vroeger met VNV Nation
Maurice van der Heijden

Het is een zeldzaamheid als er geen gitaar aan te pas komt op de Eindhoven Rockcity website maar deze review moet er toch aan geloven. Ruil die gitaartonen maar in voor een dubbele dosis synthesizers. VNV Nation is al sinds de jaren negentig een grootmacht in de futurepop / electronic body music (EBM) scene. 2 jaar geleden was daar het album ‘Electric Sun’ en snel (eind Maart) komen de twee albums ‘Construct’ en ‘Destruct’ uit. Sinds 2017 bestaat de act enkel nog uit Ronan Harris maar live wordt hij bijgestaan door 3 gastmuzikanten (twee op synths en eentje op elektronische drums). Verwacht pulserende beats, glasheldere zang en perfect uitgevoerde composities zoals bijvoorbeeld de laatste single “Wait”. Zaterdagavond betekent dansen en met het donkere Straight Razors zou dat een garantie moeten zijn. Tijdens een bezoek aan New York vorig jaar (in de fameuze Saint Vitus bar) stond daar ineens Omar Doom (film liefhebbers kennen hem van Quentin Tarantino films) als een vampier opperhoofd straffe beats uit te delen ergens tussen Synthwave, EBM en Techno na middernacht.

Tekst: Maurice van der Heijden | Foto’s: Justina Lukosiute

Koud van de straat start Straight Razors om acht uur, normaal zijn vampiers net wakker dus het duurt even voordat de zang fatsoenlijk uit de startblokken komt. De stampende electronica doet zijn werk toch wel (daarbij maakt het niet uit hoe laat het is) en sinistere synthwave gemixed met techno en EBM beats zet an sich de juiste toon. In tegenstelling tot het oudere werk heeft de nieuwe plaat ‘Casualty’ dus wel zang maar dat gaat Omar Doom toch een stuk minder af. In de aankondigingen zoals “Black Smoke Rising” zit meer venijn dan de flauwe zanglijnen. Qua timing and catchy momenten pakken matched het ook al niet met de harde beats. Ik mis de overtuiging en kracht. Zo zonde want de instrumentale Vol. 1 & Vol. 2 EPs hebben dat wel.

Straight Razors

Straight Razors

Al snel wordt het donker en start de intro van VNV Nation. We zien een symmetrische opstelling met in het midden de elektronische drumkit en aan beiden zijden een synthesizer/laptop setup. Op de achtergrond een aantal panelen voor de visuals waarna het viertal het podium op komt met “Save Me”. De retrofuturistische setup (futurepop is een genre dat opkwam in de jaren negentig) geeft de juiste aanzet om een potje te dansen op deze zaterdagavond. Het publiek komt wat stroefjes op gang wat een ietwat geirriteerde Harris opmerkt met een grapje. Hij blijft vervolgens strooien met middelmatige opmerkingen (er staan vier mensen met hun telefoon te spelen en hij vraagt of ze met elkaar aan het appen zijn en begint tegen een band makker over een piano lijntje dat simpel is en vervolgens grapt hij dat hij het zelf heeft geschreven). Het is zonde want een act als VNV Nation heeft dit helemaal niet nodig en het haalt de vaart uit de set.

VNV Nation

VNV Nation

Buiten dat staat er een professionele band met een dozijn aan hits die de zaal ingeduwd worden. “When is the future?” is daar een voorbeeld van met teksten als “…playing devils and angels…”. Voor het voornamelijk oudere publiek is het meezingen geblazen en de band wisselt beukende EBM af (vooral in de intros zoals in het straffe “Retaliate” of de hit “Control”) met meer toegankelijk poppy werk. Na een tijdje worden die nummers wel een beetje makkelijk en voor de hand liggend. Eerlijk is eerlijk de zang en sommige teksten van Harris zijn ook wat cheesy. Neemt niet weg dat qua composities de spanningsboog in de individuele nummers er wel degelijk is. Tot de toegiften is anderhalf uur snel voorbij.

VNV Nation

VNV Nation

Twee keer komt het viertal terug met elke ronde drie toegiften. Het nieuwe nummer “Close to Heaven” wordt gepresenteerd wat de kalme kant van VNV Nation laat zien. Uiteraard zit “Illusion” ook bij de bis nummers. Tot achterin de zaal staan mensen te dansen en het is goed om te zien dat een genre dat vooral in Duitsland populair is (genoeg Duitsers zijn vanavond afgekomen) de grote zaal van de Effenaar vult in Nederland. Het oudere, hardere werk neigend naar EBM knalde vanavond het hardste maar over gehele linie bekeken hebben de aanwezigen een strakke show van ruim 2 uur gezien.