De ster van Orbit Culture is ook in Dynamo rijzende

Eindhoven. Donderdagavond. Dynamo. De lange rij voor de deur maakt de stijgende populariteit van Orbit Culture nog maar eens goed duidelijk. Iedereen is op tijd om een goed plekje te bemachtigen voor de Zweden die sinds 2013 hard aan de weg timmeren.
Deze headline tour staat in het teken van het uitstekende album ‘Descent’ dat vorig jaar het daglicht mocht zien en de verwachtingen zijn dan ook hooggespannen.
Foto’s: Bram Geurts | Tekst: Reno van der Looij
Alvorens het zover is, moeten de bezoekers zich wel eerst door de set van Defects worstelen. Worstelen is meteen het juiste woord. Hoewel er best wat handjes en vuistjes gedurende de hele set fanatiek de lucht in gaan en er zeker wat mensen bekend zijn met de moderne metal van dit viertal, is het gewoon niet de beste performance. Het gemaakte testosteron spierballen gehalte is aandoenlijk en het helpt ze bovendien niet om oprecht over te komen. Het Kill the Kardashians t-shirt van de gitarist kinderachtig en verplicht moeten zwaaien met het lampje op je mobieltje is ronduit cheesy.
De zanger doet lekker boos en met zijn grunts is niks mis, maar de cleane (samen)zang is met momenten vals. Het helpt ze ook niet dat het geluid belabberd is gedurende de hele set. Al speelt het ontbreken van een bassist ze ook wel parten. Die laag in de sound wordt behoorlijk gemist en daardoor klinken de drums kaal. Al is de drummer geen wonderkind overigens. Nah goed, het wordt door een deel van het publiek goed gevreten, gezien de circle pit op het eind, waarbij zanger en gitarist zich op de vloer begeven. En als het publiek tevreden is, mag de band tevreden zijn, maar hier valt nog wel een en ander te winnen.
Orbit Culture speelt duidelijk een paar niveautjes hoger. Dat merk je direct bij opener ‘Black Mountain’. De geluidsman zoekt nog even naar de juiste afstelling, maar dat is bij ‘Strangler’ al een stuk beter, al wordt het nergens helemaal optimaal. De zweden gaan echter onverstoorbaar verder en smijten de nummers strak de zaal in. Hoewel dit hun eerste headline tour is, is de band razend strak op elkaar ingespeeld. Daar zal de tournee door de USA samen met Fear Factory zeker ook aan bij hebben gedragen.
De ruige vorm van moderne melodic deathmetal krijgt echt effe dat tandje extra wanneer de diepe gore grunts van vocalist/guitarist Niklas Karlsson in combinatie met rollende dubbelbass drums door de zaal bulldozeren. Naar het eind van de set komt er steeds meer beweging in het toch al enthousiaste publiek. De fenomenen crowdsurfing en circle pits zijn aardig bekend, maar vanavond werden die twee ook nog eens gecombineerd, wat voor hilarische Circle Surf taferelen zorgde.
De ‘Descending Into Madness Tour‘ is nagenoeg overal uitverkocht en dit belooft wat voor de toekomst van dit viertal. Hier staat dan ook een band met het nodige zelfvertrouwen en de juiste uitstraling. Er zitten vanavond zeker een aantal songs bij die het ook prima op de festivalweides en grotere zalen zullen doen. Maar toch kan de band nog een paar extra krakers van het niveau ‘While We Serve’ en ‘Vultures of the North’ gebruiken om echt een grote publiek te raken. Maar dat we nog veel meer van Orbit Culture gaan horen, staat wel vast.
Follow Us