Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

| 27 maart 2025

Scroll to top

Top

EDLP: Eindhovense emo laat zich horen!

EDLP: Eindhovense emo laat zich horen!
Jochem van der Steen

EDLP is een emo band uit Eindhoven, bestaande uit Cas Schoones (gitaar), Gus Bouwmeister (drums), Aemilia Geronasopoulos (zang/bas), Pelle Drenthen (gitaar). We zagen ze al verschillende keren met plezier live. Hoog tijd dus om eens met ze aan te schuiven bij Popei de Pub en ze beter te leren kennen.

Tekst: Jochem van der Steen | Foto’s: Bram van Dal

In eerste instantie heette de band Etui de la Piel. De basis daarvan lag in een poging condooms te bestellen in Frankrijk die de taal niet machtig was en het onder die naam probeerde te verkrijgen. Later werd het afgekort tot EDLP, onder anderen omdat venues het nogal eens verkeerd spelden.
De oorsprong van de pand ligt bij het Rock City Institute, de pop/rock opleiding gevestigd in Popei. Na een tripje Berlijn met die opleiding keerden Gus, Cas en Aemilia terug met het idee samen een band te beginnen. Zo werd het eerste nummer, ‘Goodbye’ geschreven en ontwikkelde de band zich verder.
Pelle voegde zich pas wat later bij de band. Toen Cas vanwege verplichtingen met zijn andere (cover)band niet met EDLP het podium op kon werd in hem vervanging gevonden. Later werd hij volledig bandlid. Cas geeft daarbij aan: “Het spelen in die coverband is leuk vanwege de mensen die er in zitten, maar verder zie ik het wel meer als een baan. Ik speel natuurlijk lieve eigen muziek dan covers.”

INSPIRATIE
De muzikale inspiratie werd gevonden bij het optreden van The Menzingers op Jera On Air. Zo werd ‘Goodbye’ nummer geïnspireerd door de leadpartij van ‘I Don’t Wanna Be An Asshole Anymore’ van die band. In het begin ontstonden nummers vaak door een gitaarpartij van Cas waar Aemilia een zanglijn op verzon, op basis van de vele teksten die ze heeft liggen. Later bracht de rest ook steeds meer in. Uiteindelijk beginnen de nummers bij één persoon maar ontstaat het liedje pas echt door samenwerking in de repetitieruimte.
Vaak klinken de nummers erg vrolijk en opgewekt, maar zijn de teksten dat minder. Neem nu ‘Don’t Deserve’. Aemilia herkent dat contrast wel en refereert naar Amerikaanse metal/crunkcore band Hollywood Undead, die dat ook hebben. “Die hebben een nummer ‘Bullet’ wat klinkt als een blij nummer maar intussen over zelfmoord gaat. Dat contrast komt bij ons inderdaad ook wel terug. Vrolijk klinkende muziek met super emo teksten.’’
Pelle vult aan waar dat vrolijke tussen die emo teksten ook een beetje vandaan komt. “Het is een beetje dat gevoel van we voelen ons kut, maar we maken er het beste van en zijn hier met elkaar om dat te doen.”
Bands als Title Fight, Modern Baseball en PUP zijn daar ook inspiratiebronnen in voor de band. Inspiratie komt echter ook uit allerlei andere genres. Zo houdt Pelle van postpunk, soul en funk, maar ook van Nederlandstalige muziek als Spinvis en Maarten van Roozendaal. Gus geeft aan te luisteren naar death metal maar ook hardcore, punk en indie. Cas is dan weer dol op DIY muziek die klein voelt maar groots kan klinken en noemt daarbij Title Fight als voorbeeld. Ook tipt hij nog even Wunderhorse, die hij ontdekte op Lowlands. Aemilia groeide op met The Beatles en Nirvana maar luistert ook graag naar Paramore, My Chemical Romance of popmuziek van artiesten als Chappell Roan en Charli xcx.
Er lijkt wel een emo revival aan de gang. Gus ontpopt zich als een ware emo historicus. “Begin jaren negentig begon het met lokale kleine bands als American Football die uit elkaar gingen en pas later groot werden. Toen ontstond er een emo revival met bands die bekender werden, maar waarvoor die eerste bands wel een belangrijke inspiratiebron waren. Via internet werden die heel groot en zo ontstond er een tweede revival.”
Aemilia: “Sowieso hebben veel genres wel een emo kern.”

DE ROL VAN POPEI
De band repeteert elke week in Popei. Wat ze daar doen? “Heel veel kutten,” zegt Pelle lachend en vervolgt daarna serieuzer, “Meestal spelen we één keer de hele set door. De rest van de tijd besteden we dan vooral aan het schrijven van nummers, maar dat ligt ook wel aan de periode. Hebben we veel optredens voor de boeg, werken we meer aan de set.”
Naast hun repetitieruimte lag, zoals eerder genoemd, de bakermat van de band ook in het Popei gebouw waar ze aan de Rock City Institute studeerden. Pelle studeerde daar een jaar geleden af, de rest van de band drie jaar geleden. Gevraagd naar wat het hen gebracht heeft antwoord Aemilia, “Veel lol. En deze band. Op de opleiding kun je drie jaar lang heel veel stijlen uitproberen en dat heeft ervoor gezorgd dat ik dit met de rest heb kunnen uitproberen en we nu muziek kunnen spelen die we heel vet vinden.”
Pelle: “Het verbreedt je horizon en daarin vindt je later je eigen weg.”
Cas geeft aan ook veel mensen te hebben leren kennen via de opleiding. “Niet alleen van de school zelf, maar ook via de afterparty’s in plekken als het Stroomhuis en de Altstadt. Uit de lessen kun je zelf halen wat je wil, maar die gaan ook wel over alles wat er bij komt kijken in de muziekwereld.”
Het regelen van shows is daar wel een onderdeel van, maar Aemilia zegt wel dat je op dat gebied het meeste leert in de praktijk. “Bijvoorbeeld dat je 100 mails stuurt en er maar op 2 antwoord krijgt.” De meeste optredens krijgt de band uiteindelijk dan ook toch vooral via-via omdat mensen ze ergens anders hebben zien spelen. Hun optreden onlangs bij de ESNS Penguin Radio Showcase ontstond door hun medewerking aan het Pophuis talentenontwikkelingprogramma in Tilburg.

ROCKCITY?
Gevraagd naar in hoeverre er sprake is van een Eindhoven Rockcity denkt Gus dat het zeker het geval is. “Zo hebben we hier de enige metal school maar komen hier ook veel grotere bands vandaan zoals Peter Pan Speedrock en is de kleinere alternatieve scene hier ook heel levendig.”
Pelle: “Er zijn hier naast de bekendere zalen zoals de Effenaar ook mooie plekken die minder bekend zijn zoals het Stroomhuisje vroeger, maar ook De Altstadt, Café The Jack en Burgers. Er lijkt weer steeds meer ruimte voor minder toegankelijke muziek en dat vind ik belangrijk.”

In de toekomst gaan we zeker meer horen van deze band, intussen een vaste nieuwe waarde in die scene. Er wordt alweer gewerkt aan een nieuwe single en in de toekomst een nieuwe EP of album, wellicht in samenwerking met een alternatief label.