Eindhoven Rockcity van Glenn Peeters
In deze nieuwe rubriek komen de makers van Rockcity aan het woord. Eindhoven kent natuurlijk meer muziek dan die van nu en heeft een mooi verleden vol gave bands. Glenn Peeters vertelt dit keer over zijn Eindhovense beleving.
Glenn is beeldend kunstenaar en speelt gitaar in Radar Men From The Moon, wat onlangs hun vierde langspeler uitbracht (en het tweede deel van een trilogie dat op Fuzz Club Records uitkomt). De vijfde is inmiddels ook al opgenomen. De heren huren in Artspace Flipside een flinke ruimte die wordt gebruikt als atelier, repetitiehok en opslagplek en gedeeld wordt met de Super-Nova Studio van Bob de Wit.
Glenn’s Rockcity
Wat maakt Eindhoven voor jou tot Rockcity?
Het heeft vooral een erfenis uit de jaren 90 (7Zuma7, 35007, Peter Pan) vanuit daar heeft het zich verder borduurt. Eindhoven heeft een industrieel uiterlijk, een ruwe rand. Ik denk dat dat onderbewust word gereflecteerd in de muziek.
Wat is de meest rock’n’roll locatie van de stad?
Op dit moment is dat absoluut het Stroomhuis. Sinds daar opnieuw leven in is geblazen heb ik daar hele goeie shows mee mogen maken(Ik denk aan Eagulls, Girl Band, Ringo Deathstarr, Crows, Gnod). De sfeer is er perfect. Volgens mij speelt zich daar op dit moment Eindhoven Rockcity af. Die Gruismeel shows of de kleine DIY festivals die er georganiseerd worden zegt genoeg over dat er stiekem toch wel een levendige “rock” scène is in Eindhoven.
Wat is de allerbeste show die je ooit in Eindhoven hebt mee mogen maken?
Ik kan dat helaas niet reduceren tot 1 show. Het zijn meerdere shows die speciaal waren, of overweldigend goed of op dit moment nostalgie opwekken.
Beginnend bij Exodus in de oude Effenaar, en in het nieuwe gebouw Napalm Death, Neurosis, My Bloody Valentine en natuurlijk verschillende shows op (ons eigen kindje) Eindhoven Psych Lab, waar ik erg trots was op Earth en Spectrum, Dylan Carlson en Peter Kember zijn meesters!. En de niet te vergeten de show van Thee Oh Sees in AREA51.
Welke 3 platen belichamen voor jou het gevoel van Eindhoven Rockcity (en waarom)?
The Devil’s Blood – The time of no time evermore
Selim Lemouchi heeft met zijn groep The Devil’s Blood absoluut een stempel achtergelaten in de wereld. Naast dat dit een erg goede plaat is kan alleen maar waardering hebben voor de mentaliteit van die band om je eigen pad te banen. Later toen hij gestopt was met The Devil’s Blood trad hij op met The Enemies in een klein cafe in de Rochusbuurt. Misschien een bizarre keuze om te spelen maar de tent zat ramvol en er werd een geweldige show gespeeld. In principe vind ik alle The Devil’s Blood platen van een erg hoog niveau, maar ik kies deze simpelweg omdat deze het meest heb geluisterd.
Mozes and the firstborn – Mozes and the firstborn
In 2011 werden we(RMFTM) gevraagd om samen met Mozes and The Firstborn te spelen in het voorprogramma van een eenmalige reünie van 7Zuma7. Als 2 nieuwe veelbelovende acts voelde dat als een eer. Ik weet nog ten tijde dat wij ons album Echo Forever opnamen in de Super-nova studio(dat huist in Flipside) Dat Mozes tussendoor ook opnames maakte. Zowel Mozes als wij(RMFTM) hebben onze eigen niche scène gevonden en touren over de hele wereld. Zij in de wat meer garage hoek met Burger records en wij in de wat meer Psych hoek met Fuzz Club. Ik vind het super wat ze doen! En toen het Mozes debuut uitkwam betrapte ik me erop dat ik de plaat vaak aanklikte op mijn Ipod.
Het Droste effect – Soar
Tof Album van de heren Hermann Blaupunkt en Thompson! Je merkt hier een gezonde experimenteerdrift die ik erg waardeer. Naast de lichte industriële klanken, strakke ritmes en mooie synths, is er ook nog altijd die heftige gitaar aanwezig(die misschien kenmerkend is voor Rockcity). Luister bijvoorbeeld maar naar de album opener. Hele heldere plaat naar mijn mening.
Wat is je mooiste Rockcity herinnering/anecdote?
Onze samenwerking met Gnod. Een band waarmee me qua mentaliteit een goede aansluiting hebben. Om samen met hen een album te maken en dat een week later live te spelen op Psych Lab was een geweldige maar ook een intense ervaring. Het is interessant om in dat proces in elkaars denken te kruipen en dat er dan iets ontstaan dat je niet eerder hebt gedaan. En sowieso de afgelopen 3 edities van Eindhoven Psych Lab is iets waar ik erg trots op ben.
Mensen zeggen nog wel eens dat Eindhoven Rockcity dood is. Wat denk jij daarvan?
Ik denk dat het nooit echt weg is geweest, het heeft simpelweg pieken en dalen. En op momenten dat dat fenomeen of die term weer opduikt merk je dat er een enthousiasme is van bands die zich er graag mee vereenzelvigen.
Wie is voor jou de toekomst van Eindhoven Rockcity en waarom?
De toekomst van Eindhoven Rockcity zijn de gene die zelf initiatief nemen en niet afwachten. Of je nu muziek maakt met een band, een labeltje begint of een blog hebt en erover schrijft, het gaat voor mij over een bepaalde mentaliteit. Ik denk dat het belangrijk is dat je als band bewust bent van je plek en dat je dat als gereedschap gebruikt binnen een bepaald discours. Het idee van Eindhoven Rockcity bestaat ook alleen bij de gratie dat mensen ook buiten Eindhoven weten wat er met die term bedoeld word. Anders zou Rockcity een systeem zijn dat zichzelf in leven houd, daarom zou de focus van bands ook breder moeten zijn dan alleen Eindhoven of Nederland überhaupt.
Radar Men from the Moon is op het moment door Europa aan het touren. Hun nieuwste plaat is pas uit, check hun Facebook pagina voor meer info.
In my estimation, eindhovenrockcity.nl does a good job of covering topics like this! While frequently intentionally controversial, the information is generally well researched and thought-provoking.
9/24/2016 eindhovenrockcity.nl does it yet again! Very interesting site and a well-written post. Nice work!
9/23/2016 at 15:07:51 Greetings from danglekatangul