Eindhoven Rockcity van… Meis
In deze langlopende rubriek laten we de makers van Rockcity steeds zelf aan het woord om te vertellen over hun Eindhoven Rockcity. Als je iets met muziek, leuke feestjes en underground doet, dan ken je Meis waarschijnlijk wel. Meis doet van alles en nog wat naast haar opleiding en vertelt graag over Eindhoven Rockcity. Even voorstellen dus en dat doet ze prima zelf:
Meis
In ’t Stroomhuis vermaak ik me enorm met de muziekprogrammering als semi-freelance-boeker. Achter de schermen run ik DIY label Bagdaddy Records. Op het podium ben ik te vinden als Bagdaddy, daarmee ben ik begonnen als guest performer bij Cairo Liberation Front. Daarnaast is vanuit mijn betrokkenheid bij het periodieke Heavy Overleg de ontwikkeling van een Eindhovens online muziekplatform ontstaan – de presentatie hiervan komt steeds dichterbij!
Wat maakt Eindhoven voor jou tot Rockcity?
De pauper-glamour-verhouding, waar je niet omheen kunt als je bijvoorbeeld van “de lelijke werkelijkheid der eindeloze rock ’n roll” op Stratums Eind van het ene chique tentje na het andere hippe winkeltje op de Kleine Berg struint. Of als je op de Edisonstraat van de prostituees naar de vintage kapper bij Yetunde & The Vintage Alternatives loopt. En natuurlijk de geweldige bereidheid Eindhoven Rockcity in stand te houden als Rockcity, we hebben hier een scene vol mooie rock ’n roll bestendige zieltjes en plekjes.
Wat is de meest rock’n’roll locatie van de stad?
Wat venues betreft is dat zonder twijfel ’t Stroomhuis.
Dat ga ik niet eens uitleggen, spreekt voor zich toch!
Minder vanzelfsprekend is dat ik de Kruisstraat ook best rock ’n roll vind. Het is alleen zo niet vanzelfsprekend dat ik het niet eens kan uitleggen.
Wat is de allerbeste show die je ooit in Eindhoven hebt mee mogen maken?
Voordat de Effenaar hun Gruismeel shows in ’t Stroomhuis programmeerden deden ze dit in AreaFiftyOne. Daar was eens een avond met Big Ups / Meatbodies / Iguana Death Cult. Wat Meatbodies toen allemaal flikte was schitterend – een drummer die z’n kick kapot trapte en de band (inclusief een zwaar aan z’n vinger geblesseerde bassist) tot een vette improv intermezzo dreef. Uiteindelijk werd er een nieuwe kick aangeleverd en knalde de show minstens zo hard verder. Mijn jurk was echt vernield aan het einde van hun set. 110% fun! Verder zullen er nog 2 shows uit het Eindhoven Psych Lab feest van 2016 voor altijd mega hoog op mijn lijstje staan: The Germans (met hun heerlijk ongemakkelijke danser dude die ik nooit eerder of weer bij hun shows zag) en het fantastische Follakzoid.
Welke 3 platen belichamen voor jou het gevoel van Eindhoven Rockcity (en waarom)?
1. Onlangs leerde ik (van mijn Stroomhuis mentor Mark Tresh) dat de legendarische Amerikaanse band Butthole Surfers op de Touch&Go compilatie LP ‘God’s Favourite Dog’ het nummer “Eindhoven Chicken Masque” heeft uitgebracht. Een ode aan deze stad, een ode die de rijke Eindhoven Rockcity geschiedenis eer aan doet! Super vet.
2. ‘Hardcore Straight From The Barn’ door m’n Raylin boys is toch wel een toonbeeld van de brutaliteit van de Eindhovense scene. Een brutaal beeld wat niet kan uitblijven in het omschrijven van deze stad. Ook al komen de jongens technisch gezien dan uit Lierop en Mierlo, ze zijn een verrijking voor de Eindhovense muziekscene en hun debuutplaat is een frisse en welgemeende doch amper serieuze fuck you binnen de Nederlanse hardcore scene.
3. G.O.D.’s electro-hiphop-punk EP uit op Satan Records belichaamt voor mij ook de Eindhovense scene zoals ik hem het beste ken. Een mengelmoes van openhartige samenwerkingen, excellerend op het gebied van comfort in de edgy DIY sound als beginpunt van projecten en extreme vaagheid toegankelijk gemaakt door (Brabantse) humor en rock ’n roll hipheid.
Wat is je mooiste Rockcity herinnering/anekdote?
De allermooiste herinneringen ben ik ongetwijfeld vergeten, die raken verloren in het moment. Wel had ik laatst een geweldige nacht toen ik van de laatste show van The Super Soakers in de Altstadt naar Café Wilhelmina kon om The Paceshifters te zien schitteren en uiteindelijk bij The Jack mijn vrienden van GEWOON FUCKING RAGGEN nog kon zien raggen, om onverwachts nog af te sluiten met wat dansjes bij een Vieze Vrienden feest aan de overkant. Alles sloot perfect aan, overal was het fijn en het was een avond om mega trots te zijn op onze Rockcity.
Mensen zeggen wel eens dat Eindhoven Rockcity dood is. Wat denk jij daarvan?
De hartjes die Eindhoven Rockcity kloppend houden staan nog lang niet stil hoor. Bullshit dus!
Eentje over de toekomst van Rockcity: Welke band, act of bandjes moeten mensen echt eens checken en waarom?
Aan de ene kant wil ik zeggen dat het noemen van een specifieke act niet chill is – omdat het de omtrek van onze scene ondermijnd. Mensen moeten gewoon zo veel mogelijk checken, er gebeurt echt een hoop goeds! Toch kan ik het niet laten om even Tsar Bompa (tegenwoordig een hybride van Kieteldood en Tsar Bompa) een s/o te doen. Zij doen de Rockcity vibe het hele land door op hartverwarmende wijze eer aan.Als burger van de Eindhovense muziekscene is het me een genoegen om met deze band mee te leven en te zien groeien.
Wil je nog iets meer toevoegen?
Jaaa, Guido kun je ff goed te tekst op spelling checken want deze laptop corrigeert shit automatisch naar bullshit en sommige dingen weigert ‘ie me te laten veranderen. (heb ik gedaan, red.)
Follow Us