Eindhoven Rockcity van… Quintijn Lohman

In deze rubriek laten we de makers van Rockcity zelf aan het woord. Over hun Eindhoven Rockcity en dit keer was Quintijn Lohman bereid om daar eens meer over te vertellen. Dus lees meer over EIndhoven Rockcity van Quintijn.
Quintijn Lohman heeft een fors cv met ervaring in de muziek en in het theater. Je kent hem vooral als frontman van de broeierige Tarantino band Tigre Blanco en als artistiek manager bij het Blue Collar Theater op Strijp-S. Maar zijn muzikale verleden is nog vele malen rijker en heeft soms wel wat weg van de films die eerder genoemde regisseur maakte.
Over Quintijn
De muzikale carrière van Quintijn startte met de band Dr. Jopo in de psychobilly. In de jaren negentig speelde hij met deze band overal en nergens tot onder bedreiging van een pistool alle instrumenten gestolen werden in Parijs. Einde Dr. Jopo. Hij ging verder met rockband Yobbo!, wat repeteerde in de Popei (toen nog op de Zoutstraat). Elk jaar speelde de band op Koningindorock bij La Folie, tourde met 16 Horsepower en werkte mee aan het Eindhoven Rockcity Tattoo Project.
In 2000 ging Quintijn op tour met Hans Teeuwen en startte het project Viva La Bestia!, wat een mix maakte van rock, gipsy en theater. Een uitverkochte show in de Effenaar en samenwerking met muzikale genieën als Selim Lemouchi was het resultaat, maar de tour met Hans Teeuwen bracht het project op een zijspoor. Totdat Tigre Blanco ontstond uit de rijke bron aan ervaringen en muzikale besmettingen.
Tigre Blanco is een bijzondere band, die ergens tussen het theater en de hete muziekbarretjes in verkeerd. Thuishaven werd het Parktheater voor tours in binnen- en buitenland. De band nam recent deel aan het Lighttown Fidelity project voor Peter Pan Speedrock ‘Houdoe en Bedankt!’, nam een 2 Meter Sessie op met Jan Douwe Kroeske en toerde met theatershow ‘Het Tijgersnest’ tot aan de Kleine Komedie in Amsterdam. Binnenkort ook op Heldorado, een nieuwe plaat op vinyl en nog veel meer. Quintijn zet ondertussen het Blue Collar Hotel op de kaart als plek voor bijzondere shows, concerten en bijeenkomsten en start met een reeks shows ‘Club Salvador’ in het Parktheater samen met internationaal burlesque starlet Xarah Von Den Vielenregen. Tussendoor schijnt hij ook gewoon te slapen.
Wat maakt Eindhoven voor jou tot Rockcity?
“Eindhoven is voor mij Rockcity vanwege de doe het zelf arbeiders ethos die er nog altijd heerst.
Ad van Meurs verwoorde het al eens heel mooi: “na een tijdje in het buitenland wil ik altijd terug naar Eindhoven, omdat ik het idee heb dat er weer iets nieuws aan het opbloeien is”…Dat gevoel deel ik. Wat hier in deze stad aan cultuur ontstaat komt vanuit het hart van zijn inwoners.
De term rock city is ontstaan eind jaren negentig door het aanbod bands uit Eindhoven die het allemaal heel erg goed deden in die tijd. Uiteraard is Peter Pan Speedrock hierin vaandeldrager. Ik ben er trots op om te zien dat de jongere garde het gevoel voortzet! Er gebeurt tegenwoordig zoveel in Eindhoven dat ik moeite heb om het allemaal bij te houden.”
Rockcity van…
Wat is de meest rock’n’roll locatie van de stad?
“Eindhoven is rock & roll omdat er zulke diverse plekken zijn om naar live muziek te gaan luisteren. Ik kan dan ook niet 1 locatie als meest rock & roll bestempelen. Voor de mensen van mijn leeftijd zijn de oude Effenaar, café Thunderroadhouse, café de Bakkerij, oude Dynamo café, café Altstadt en café La Folie de basis voor wat nuEindhoven Rockcity heet. De mooiste locatie in Eindhoven Rockcity vind ik zonder twijfel het Blue Collar Theater.”
Wat is de allerbeste show die je ooit in Eindhoven hebt mee mogen maken?
“De allerbeste show ooit in Eindhoven gezien is voor mij het legendarische Dynamo Open Air festival midden jaren negentig. Alleen al de ervaring van zoveel mensen op de been voor muziek was genoeg. Ik denk niet dat we zoiets nog gaan meemaken. Ook liep ik ooit zomaar binnen in de oude Effenaar en stond daar Henry Rollins met band voor een handjevol publiek uit zijn dak te gaan. Legendarisch.”
Welke 3 platen belichamen voor jou het gevoel van Eindhoven Rockcity?
“De platen die voor mij Eindhoven Rockcity belichamen zijn voor mij allemaal van bands die letterlijk bepalend waren voor de opkomst van de term Eindhoven Rockcity.
1. Killermachine – Peter Pan Speedrock
2. Learnin’ The Hard Way (Not To Fuck With The Spades) – The Spades
3. Wiseguys – Violation of Trust”
Wat is je mooiste Rockcity herinnering/anecdote (die je ook wil/mag delen
natuurlijk)?
“De mooiste, lees meest hilarische, momenten beleefde ik met de band Monstertrucking. Een band die alle principes van heavy, strak en gepolijst overboord sloeg en rammelend stond te musiceren in onderbroek, op enorme schoenen met panty over het hoofd. De frontman werd in een rolstoel het publiek in gereden terwijl de bandleden zwaaiden met een makreel die ze al die tijd in hun te kleine broekjes hadden gestoken. Ze zijn zelfs ooit eens live op TV geweest tijdens een jongeren programma van BNN. Alle camera’s en technisch personeel zaten onder geplakt met stickers waarop stond te lezen: “We hate monstertrucking”.”
Mensen zeggen wel eens dat Eindhoven Rockcity dood is. Wat denk jij daarvan?
“Eindhoven Rockcity is zeker niet dood maar leeft voort in de nieuwe generatie bands zoals Blackbone, Dutch Balls en White Boy Wasted. Ook de wat oudere garde zoals Komatsu doet het internationaal supergoed.”
Wie is voor jou de toekomst van Eindhoven Rockcity (meer antwoorden mag) en
waarom?
“Eindhoven levert sowieso een belangrijke bijdrage aan de Nederlandse muziek scene. Al die acts die nationaal en internationaal goed scoren en “gewoon” uit Eindhoven komen. Bertus Borgers met zijn Young Retro’s, Björn Van Der Doelen, Kovacs, Fresku maar ook jonge bands als Call it Off, Lookapony, en Mozes and the Firstborn.”
Quintijn Lohman is met zoveel dingen bezig, als hij nog wat toe mocht voegen, dan is het vast om eens een kijkje te komen nemen bij een show in het Blue Collar Hotel of zijn nieuwe reeks avonden in het Parktheater.
Follow Us