Regiorocker Daniël Lohues ontpopt zich in de Effenaar tot werelds muzikant
Een blik op het toerschema van Daniel Lohues leert dat Eindhoven de meest zuidelijke stad is die de Daniel Lohues Elektrisch-tournee aandoet. Maar een stad met een wijk die Drents Dorp heet mag natuurlijk niet ontbreken in de toernee van deze ras-Drent en rasperformer.
Met zijn ‘Elektrische’ toernee laat hij een fraaie dwarsdoorsnee horen van zijn oeuvre met de nadruk op het laatste album Vlier.
Tekst: Theo Miggelbrink | Foto’s: Lot Grips & Bram van Dal
Maar het is eerst de beurt aan Marlene Bakker. De Oost-Groningse zangeres zingt, net als Lohues, in een Nedersaksisch dialect. Maar daar waar het Drents van Lohues zich vooral kenmerkt door véél ingeslikte klinkers lijkt het dialect van Bakker op een compleet andere, bijna mythische taal. Het publiek is vanavond vanaf de eerste noot dan ook gelijk muisstil. Ondanks dat ze opent met een klein gelijknamig getiteld ‘Sloaplaidje’. Die aandacht weet ze gedurende haar korte optreden — waarbij ze fraai begeleid wordt door Bernard Gepken op akoestische gitaar — vast te houden tot de uitbundige afsluiter ‘Hai hai’ (een woord dat Groningers te pas en te onpas gebruiken volgens Marlene). Maar het mooiste nummer van haar set is misschien wel single ‘Waarkhanden’.
Daniel Lohues trapt stevig af met ‘Volle Moane’ en zo speelt hij de bijna gewijde sfeer die er nog hing na het optredend van Marlene Bakker gelijk aan flarden. “Dit wordt een avondje lekker rocken”, lijkt hij te willen zeggen. En dat is ook precies wat we vanavond krijgen. Want behalve een voorliefde voor dialectteksten, lijkt Lohues muzikaal weinig gemeen te hebben met zijn voorprogramma.
En da’s geen straf. Want hoe mooi het optreden van Bakker ook was. Lohues gedijt het best als rocker. waarbij hij zich vanavond laat bijstaan door prima begeleiders: Bernard Gepken op gitaar, Reyer Zwart op bas, Bram Hakkens op drums en Ferry Lagendijk op toetsen.
Dat Lohues naast een spitsvondige tekstdichter ook nog eens een fabelachtige muzikant is etaleert hij met verve tijdens deze Effenaar show. Want niet alleen de vingervlugheid van Lohues is een genot om naar te luisteren én kijken. De bijbehorende mimiek tijdens zijn gitaarsolo’s maakt het geheel compleet. Een mimiek die vanavond veel te zien zal zijn. Niet alleen bij het Dire Straits-achtige ‘Tokyo’, maar ook tijdens het door The Rolling Stones geïnspireerde ‘Noar Huus’ of bij de lome reggae van ‘A’j Joe Verkleden As Schaop’.
Toch kruipt rechtgeaarde rocker Lohues ook graag in de rol van underdog. Zoals ook blijkt wanneer hij voorafgaand aan zijn song in ‘Hier Kom Ik Weg’ (veel gebruikt als hashtag onder FC Emmen-supporters) refereert aan de 6-0 nederlaag die FC Emmen vanavond leed tegen PSV. Maar dat is hem vergeven. Want als geen ander weet “Calimero Lohues” zo’n nieuwtje te voorzien van een heerlijke twist vol zelfspot.
De lekker lang uitgesponnen set wordt fraai afsloten met ‘Anja De Vreemdgangster’, de luidkeels meegezongen Skik-klassieker ‘Op Fietse’, en de fraai lome rocker ‘Ze Benn Benauwder Veur Joe As Ie Veur Heur’ (een song over adders die ook op mensen van toepassing is). Maar de avond is pas echt voorbij als regiorocker én wereldburger Lohues “Louisiana-style” afsluit met ‘’t Ein Of ’t Ander’. De regio voelde niet eerder zo werelds als vanavond bij Daniel Lohues en zijn “elektrische” begeleiders.
Follow Us