Rome Streetz en Armani Ceasar representen Griselda Records in Effenaar
Het is woensdag avond en voor de tweede keer een showcase in de Effenaar met artiesten van het Griselda Records roster. Eerder kwam Benny The Butcher langs, maar vandaag is de beurt aan Rome Streetz en Armani Ceasar om de Effenaar te rocken. Het is nog rustig in de zaal vroeg op de avond, en de security is net een stukje secuurder bij de ingang. Het is toch een beetje een vaste waarde bij een hiphop show.
Tekst: Guido Segers | Foto’s: Willem Wouters
DJ Bowie warmt de zaal vast op met wat goede tunes en staat zijn best te doen om de boel in beweging te zetten. Vergeefse taak met 8 man aan de podiumrand, maar je kan hem alleen maar credits geven voor zijn werk. Het is de ondankbare taak aan het begin van zo’n avond, waar de hype het werk moet doen van een golf voor alle artiesten die komen om op te rijden.
Er is nog een opener vandaag, namelijk Grimreaper met z’n crew. De Nederlandse rapper doet er veel voor om een Amerikaanse indruk te maken. Het duurt dus even voor je zijn tongval ontwart, en helaas heeft hij ook te dealen met een zaal die er niet echt veel zin in heeft. Een grote kloof, als de Rode Zee voor Mozes, vormt zich tussen het podiumpubliek en het barpubliek. Zijn raps zijn vaak wat monotoon op het moment dat hij solo optreed. Als zijn crew erbij springt wordt het dynamischer en energieker en ondanks de lauwe receptie geven ze een goede energie aan de zaal. Zoals hij zelf nog in de microfoon spit: hiphop draait om hoe je overkomt. Een goede les deze avond en een die de volgende act zeker omarmt.
Armani Ceasar volgt, en deze dame komt hier niet om lief te doen. De first lady of Griselda Records rapt sinds haar 12de en dat zie je zeker terug in haar natuurlijke podiumpresentatie en presence in de zaal. Vlijmscherpe raps, met natuurlijk werk van haar laatste succesalbum ‘The Liz 2’ (er is natuurlijk ook een ‘The Liz’). In een door mannen gedomineerde wereld, valt zo’n artiest op, zeker als ze het hele traditionele rap narratief op z’n kop teruggooid in je gezicht. Ze is de eerste dame op het Griselda label en dat laat ze ons weten met regelmatige samples die het label aanprijzen. Het zal later op de avond aan gaan voelen als een soort commercial jingle, maar voor nu rockt het mooi tussen de nummers door. Het helpt dat er ook een goede chemie is tussen haar en haar DJ, die hetzelfde enthousiasme uitstraalt. De rapper weet ook het publiek continue te porren en in beweging te zetten. Er gaat geen moment voorbij zonder een electriciteit die overspat bij het podium. De set voelt uiteindelijk kort, waardoor je meer wil van Armani Ceasar. Maar daarmee laat ze een sterke indruk achter op Eindhoven voor een steeds vollere zaal. Overigens zie je op de tweede foto hieronder haar security man zien, die de hele show ongemakkelijk op die plek heeft gestaan.
Coach Bombay 3000 is de hype man van Rome Streetz. Hij zal een continue aanwezigheid zijn op het podium deze avond. Hij komt een korte intro geven. Weinig hype, maar met zijn grote postuur is iedereen bij de les. Zijn DJ, wiens naam ik helaas niet opving, lijkt minder enthousiast maar focust zich op haar taak. Rome Streetz komt op met een bak energie en power, met rijms die razendsnel en vlijmscherp zijn. Het is alsof je een AED inplugt op de fans die zeker de eerste 20 minuten hard gaan op de tunes van deze ‘Big Steppa’. Er zijn even tecnische problemen met de draaitafel, en Coach Bombay 3000 komt dus even tot actie om te grommen op de DJ. Al snel lijkt het gefixt, maar de DJ blijft vies opkijken van de draaitafel naar de hype man gedurende de show.
En dan zakt het allemaal een beetje weg na 30 minuten. Ondanks de hits die Rome Streetz de zaal in gooit raakt het publiek wat ongeinteresseerd. Het lijkt allemaal op automatische piloot te gaan. Dat is het moment dat Chyna Streetz twee songs komt droppen met een venijnige energie. Het is alsof ze neerkijkt op het publiek, alsof ze ons tot de orde wil roepen. Ze brengt weer wat pit in de set, terwijl Rome Streetz zelf op z’n telefoon staat te kijken in een hoek van het podium. Het is een rare gewaarwording. Hij signeert ook nog wat platen, maar één jongen moet echt minuten wachten tot Streetz opkijkt van zijn mobieltje. Als Chyna weer van het podium gaat (ze zal later nog even terugkomen) zakken we weer terug in auto-modus.
Coach Bombay 3000 sjokt een beetje op en neer van de DJ tafel naar de podiumtechs. Hij brengt een fles drank mee terug en schenkt zich wat in alvorens hij op z’n dooie gemak een joint gaat staan draaien op het podium. Dit onderbreekt hij meermaals om op zijn telefoon te kijken, ook wanneer Rome Streetz hetzelfde doet. We staan dus eigenlijk naar een paar dudes te kijken die op hun telefoon bezig zijn. Onverstoorbaar gaat Coach verder met zijn proces. Hij roept nog een woordje in zijn microfoon, net op tijd. Eigenlijk is het wel goed geweest en na een laatste vlam van Chyna Streetz zetten we er een punt achter.
En ondanks die wat luie indruk, staat Rome Streetz 3 minuten later achter de merch tafel vol energie met fans te praten. Het is een raar contrast, maar siert zo’n artiest. Ik houd het verder voor gezien, net als de tape met 3 nog nooit gehoorde songs.
Follow Us