Stroomhuis Stories: Jochem over SØWT, Edison en het perfecte koude hok


- Redactie
- On 22 oktober 2024
Het Stroomhuis moet door! En wel om tal van redenen en een belangrijke is dat het een plek is waar iedereen die ermee in aanraking kwam, herinneringen heeft verzameld. Herinneringen aan shows, mensen, gesprekken en gebeurtenissen. Vaak van het type, wat je niet zomaar in de nette concertzalen zou kunnen plaatsen. Van het naar binnen klimmen bij shows tot de niet werkende toilet, de menukaart en het continue veranderende interieur…
Dus vroegen we onze schrijvers en fotografen om hun favoriete herinneringen te delen, zodat we kunnen vertellen waarom het Stroomhuis door moet (Gemeente Eindhoven, u leest mee?). Want het mooie aan zo’n plek kan je eigenlijk niet in cijfers uitleggen, dat moet in verhalen. Bij deze de eerste van een reeks van de hand van schrijver Jochem van der Steen.
De crowdfunding loopt nog steeds. Draag je bij? Doe je hier.
Jochem’s Stroomhuis
“Mijn eerste keer Stroomhuis was bijzonder genoeg niet vanwege een concert. De eerste keer dat ik deze locatie betrad was vanwege een interview met de Eindhovense noise band SØWT. De band koos voor die locatie omdat een groot deel daarvan nauwe banden heeft met de locatie en er zich op verschillende manier voor inzet.
De ongedwongen sfeer van het interview, met een flesje bier in een rommelig achterkamertje, jas aan omdat het steenkoud is binnen, was tekenend ook voor de locatie als concertpodium. DIY, kaal, maar eerlijk. Een plek met hart voor alles en iedereen die net wat anders is. Zowel mens als dier, want Stroomhuis had een eigen huiskat, Edison, die ook graag wat aandacht wilde tijdens het interview. Ik was in die tijd op zoek naar een locatie voor een feestje met bands voor de Facebook groep The Rock & Metal Society. Ik greep de kans aan om interesse te polsen. Ik werd vaker benaderd door mensen die daar graag eens wilde spelen maar niet wisten hoe ze dat konden bereiken. Een beetje bewust, zo bleek. Om het allemaal een beetje underground te houden is het tenslotte ook belangrijk niet te snel te groeien. Genoeg zalen als Willem 2 of Noorderligt (nu 013) die veel van de originele charme verloren omdat ze groeiden en wel moesten uitbreiden. En met die uitbreiding kwam ook een bravere, meer gecureerde omgeving. Het niet-kapitalistische, underground gevoel bleef bij het Stroomhuisje altijd voorop staan, zelfs toen het een ‘satelliet-podium’ werd voor de Effenaar.
Die opzet had zijn beperkingen ontdekte ik ook. Rolstoeltoegankelijk is het Stroomhuis nooit geweest, een eis en dus dealbreaker voor ons met The Rock & Metal Society feestje dat vervolgens een plek vond in Popei. Geen onwil, maar onmacht. Want zoiets zou een verbouwing of investering betekenen waar geen geld voor was. Ook een beetje de reden dat het in de winter steenkoud was in de zaal. Maar de wil was er dus altijd. Stroomhuis liet ons zien dat waar een wil is, er een weg is. Ik ga er dan ook van uit dat we als Eindhovense alternatieve community er onze schouders onder gaan zetten een nieuwe broedplaats te creëren voor het type talent wat het beste tot zijn recht komt in een klein, koud hok.”
Heb jij een verhaal wat thuishoort in deze reeks? Stuur dan een tekstje (300 woorden of meer) aan guido@eindhovenrockcity.nl
Related Posts
Current#2 met Oh Hazar, Townhouses en Talks Make Do is dè soundtrack voor mille... 25 maart 2024 | Theo Miggelbrink

SØWT lanceert nieuwe EP met korte clubtour door Nederland... 1 februari 2024 | Reno van der Looij

SØWT – Things That Rhyme With Pain EP 2 oktober 2024 | Guido Segers

Retro-Future-Fun met GosT in het Stroomhuis... 13 mei 2017 | Guido Segers

Follow Us