Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

| 24 april 2025

Scroll to top

Top

Veneman en De Groot – Zonder Rafels Geen Ziel

Veneman en De Groot – Zonder Rafels Geen Ziel
Theo Miggelbrink

Review Overview

Score
7.5
7.5

Stamgast

Caveiaanse synthpartij blijft nog even plakken

Nog voordat ik in de pen gekropen was om dit album van Woody Veneman & Truus de Groot te recenseren zag ik al een berichtje op Instagram langskomen dat de album-lancering gepaard zou gaan met een heuse kroegentocht langs dé bruine kroegen van Eindhoven.

Toepasselijker kan ook bijna niet want ondanks dat dit een samenwerking is tussen de grande dame van het Ultra-genre (het Nederlandse antwoord op New Wave) en de glamourboy van de Brabantse Americana, is het een écht smartlappen-album geworden. 

Hoewel… Het kloppende hart van het album is (zoals uit de bio blijkt) een Casiotone CT6000 en zo heeft het album toch een moderne twist. Al moet je je bij die moderne twist ook weer niet al teveel voorstellen. Want de Casiotone is een instrument uit synthesizer-oertijd. Volledig analoog. Waardoor het apparaat volgens Woody Veneman ook niet altijd helemaal synchroon loopt. De trekzak mag dan ingeruild zijn voor een synthesizer. Het blijft muziek voor kermisklanten en om dat te onderstrepen is het album gelardeerd met de bliepjes en belletjes die je heimwee doen krijgen naar de kermissen uit je jeugd.

Opener ‘Als de Muren Konden Praten’ bewijst al gelijk dat Woody & Truus genrevast zijn op hun recente worp. De liedjes handelen overigens over kleurrijke stamgasten in de de kroegen die  tijdens de kroegentocht aangedaan worden. En aangezien ik maar enkele van van die kroegen die bezongen worden meer dan eens bezocht heb, blijft het gissen welke stamgast bij welke kroeg hoort. Enkel de songs ‘Stratumseind’ en ‘Caravelle’ wijken af van het smartlapidioom. ‘Stratumseind’ is een stevige rocker, natuurlijk wel voorzien van een heerlijk vette synthesizer-groove en vrolijke muppetkoortjes en ‘Caravelle’ doet enigszins Caveiaans aan tussen de “vrolijke meezingers”. Al gaan die meezingers dan wel over individuen aan de zelfkant van de maatschappij.

Wij bij Rockcity zijn in ieder geval nieuwsgierig geworden. En zijn 18 april, de releasedatum, dan ook vast van plan om te ontdekken welke stamgast achter welke liedjes schuilgaat. Wij zijn tenslotte liefhebbers van rafelranden.